Uvođenje Registra administrativnih postupaka kao jedinstvenog kataloga upravnih postupaka

Uvođenje Registra administrativnih postupaka kao jedinstvenog kataloga upravnih postupaka

16. jul 2021.

Zakonom o registru administrativnih postupaka (Službeni glasnik RS br. 44/2021) („Zakon“) uspostavljen je Registar administrativnih postupaka („Registar“) koji predstavlja javno dostupnu elektronsku bazu svih administrativnih postupaka koji se sprovode u Republici Srbiji.

Registar nije namenjen za evidentiranje podataka o konkretnim postupcima pokrenutim na zahtev stranke ili po službenoj dužnosti (poput npr. Portala sudova ili eSuda), već će sadržati opšte informacije o vrsti postupka, gde će zainteresovana lica moći da dođu do informacija u vezi sa ostvarivanjem svojih prava ili ispunjavanja svojih obaveza, da saznaju šta im je od dokumenata potrebno, koliko će postupak trajati, koliko će iznositi troškovi, kao i druge elemente od važnosti za konkretan postupak.

Registar uspostavlja i njime upravlja Republički sekretarijat za javne politike uz tehničku podršku Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu. Predviđeno je da će Registrom biti obuhvaćeni svi administrativni postupci za privredne subjekte i građane najkasnije do 1. januara 2025. godine.

Na koje administrativne postupke se odnosi Zakon?  

Pod administrativnim postupcima podrazumevaju se upravni i drugi postupci koje sprovode državni organi i organizacije, organi i organizacije autonomnih pokrajina i organi i organizacije jedinica lokalne samouprave, ustanove, javna preduzeća, posebni organi preko kojih se ostvaruje regulatorna funkcija, kao i pravna i fizička lica kojima su poverena javna ovlašćenja.

U pitanju su postupci u kojima organi izdaju licence, dozvole, odobrenja, saglasnosti, rešenja, uverenja, potvrde, sertifikate, izveštaj, mišljenje, obaveštenje, svedočanstvo, uslove, deklaraciju, zapisnik, lične i druge dokumente, kao i izvode iz službenih evidencija.

Administrativnim postupkom se u smislu ovog zakona ne smatraju sudski postupci i postupci koje sprovode imaoci javnih ovlašćenja poverenih od strane suda, postupci koji proističu iz radnog odnosa u organu, kao i postupci koji se pokreću na zahtev organa, a koje sprovodi drugi organ.

Ko je obveznik upisa i u kojim rokovima je dužan da postupa?

Obveznik upisa, odnosno ažuriranja podataka u Registru​​ jeste organ u čijoj je nadležnosti izrada nacrta, odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje postupak.

Koje podatke Registar sadrži?

Zakonom je propisano da Registar između ostalog obavezno sadrži:

  • naziv i registracioni broj postupka,
  • naziv obveznika upisa postupka u Registar,
  • naziv organa nadležnog za sprovođenje postupka kao i lice odgovorno za podatke unete u Registar,
  • naziv uže organizacione jedinice zadužene za sprovođenje postupka,
  • nivo vlasti na kome se postupak sprovodi (republički, pokrajinski, lokalni),
  • podatak o tome da li se radi o postupku za privredu, građane ili mešovitom postupku,
  • svrha i opis postupka,
  • način pokretanja postupka i mesto podnošenja zahteva,
  • učestalost postupka (jednokratno ili periodično),
  • propisanu sankciju, odnosno pravnu posledicu za nepostupanje u propisanom roku,
  • obrazac zahteva kao i podatke koje organ pribavlja po službenoj dužnosti,
  •  iznos takse, naknade i drugih finansijskih izdataka i podataka za njihovu uplatu,
  • zakonski rok za postupanje organa,
  • uputstvo o pravnom sredstvu.

Da li je predviđena sankcija za nepostupanje prema odredbama Zakona i ko vrši nadzor nad primenom ovog zakona?

Ukoliko obveznik upisa ne postupi u skladu sa navedenim obavezama, Zakon predviđa prekršajnu odgovornosti i novčanu kaznu u rasponu od 20.000,00 do 100.000,00 dinara za odgovorno lice.

Nadzor nad primenom ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove državne uprave preko upravne inspekcije.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.