Uvođenje Registra administrativnih postupaka kao jedinstvenog kataloga upravnih postupaka
16. jul 2021.Zakonom o registru administrativnih postupaka (Službeni glasnik RS br. 44/2021) („Zakon“) uspostavljen je Registar administrativnih postupaka („Registar“) koji predstavlja javno dostupnu elektronsku bazu svih administrativnih postupaka koji se sprovode u Republici Srbiji.
Registar nije namenjen za evidentiranje podataka o konkretnim postupcima pokrenutim na zahtev stranke ili po službenoj dužnosti (poput npr. Portala sudova ili eSuda), već će sadržati opšte informacije o vrsti postupka, gde će zainteresovana lica moći da dođu do informacija u vezi sa ostvarivanjem svojih prava ili ispunjavanja svojih obaveza, da saznaju šta im je od dokumenata potrebno, koliko će postupak trajati, koliko će iznositi troškovi, kao i druge elemente od važnosti za konkretan postupak.
Registar uspostavlja i njime upravlja Republički sekretarijat za javne politike uz tehničku podršku Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu. Predviđeno je da će Registrom biti obuhvaćeni svi administrativni postupci za privredne subjekte i građane najkasnije do 1. januara 2025. godine.
Na koje administrativne postupke se odnosi Zakon?
Pod administrativnim postupcima podrazumevaju se upravni i drugi postupci koje sprovode državni organi i organizacije, organi i organizacije autonomnih pokrajina i organi i organizacije jedinica lokalne samouprave, ustanove, javna preduzeća, posebni organi preko kojih se ostvaruje regulatorna funkcija, kao i pravna i fizička lica kojima su poverena javna ovlašćenja.
U pitanju su postupci u kojima organi izdaju licence, dozvole, odobrenja, saglasnosti, rešenja, uverenja, potvrde, sertifikate, izveštaj, mišljenje, obaveštenje, svedočanstvo, uslove, deklaraciju, zapisnik, lične i druge dokumente, kao i izvode iz službenih evidencija.
Administrativnim postupkom se u smislu ovog zakona ne smatraju sudski postupci i postupci koje sprovode imaoci javnih ovlašćenja poverenih od strane suda, postupci koji proističu iz radnog odnosa u organu, kao i postupci koji se pokreću na zahtev organa, a koje sprovodi drugi organ.
Ko je obveznik upisa i u kojim rokovima je dužan da postupa?
Obveznik upisa, odnosno ažuriranja podataka u Registru jeste organ u čijoj je nadležnosti izrada nacrta, odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje postupak.
Koje podatke Registar sadrži?
Zakonom je propisano da Registar između ostalog obavezno sadrži:
- naziv i registracioni broj postupka,
- naziv obveznika upisa postupka u Registar,
- naziv organa nadležnog za sprovođenje postupka kao i lice odgovorno za podatke unete u Registar,
- naziv uže organizacione jedinice zadužene za sprovođenje postupka,
- nivo vlasti na kome se postupak sprovodi (republički, pokrajinski, lokalni),
- podatak o tome da li se radi o postupku za privredu, građane ili mešovitom postupku,
- svrha i opis postupka,
- način pokretanja postupka i mesto podnošenja zahteva,
- učestalost postupka (jednokratno ili periodično),
- propisanu sankciju, odnosno pravnu posledicu za nepostupanje u propisanom roku,
- obrazac zahteva kao i podatke koje organ pribavlja po službenoj dužnosti,
- iznos takse, naknade i drugih finansijskih izdataka i podataka za njihovu uplatu,
- zakonski rok za postupanje organa,
- uputstvo o pravnom sredstvu.
Da li je predviđena sankcija za nepostupanje prema odredbama Zakona i ko vrši nadzor nad primenom ovog zakona?
Ukoliko obveznik upisa ne postupi u skladu sa navedenim obavezama, Zakon predviđa prekršajnu odgovornosti i novčanu kaznu u rasponu od 20.000,00 do 100.000,00 dinara za odgovorno lice.
Nadzor nad primenom ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove državne uprave preko upravne inspekcije.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.