Usklađivanje Carinskog zakona sa EU regulativom

Usklađivanje Carinskog zakona sa EU regulativom

27. decembar 2021.

Dana 17.12.2021. godine na snagu su stupile izmene Carinskog zakona objavljene u Službenom glasniku RS br. 118/2021 od 09.12.2021. godine („Zakon“). U nastavku sledi pregled najznačajnijih novina, koje su prevashodno donete radi usklađivanja sa izmenama u carinskim propisima EU.

Odlučivanje po zahtevima koji se tiču zaštite prava intelektualne svojine

Umesto dosadašnjeg roka od 120 dana, nadležni carinski organ donosi odluku koja se odnosi na zaštitu prava intelektualne svojine u skladu sa odredbama zakona koji uređuje opšti upravni postupak, što se primenjuje i na donošenje drugih odluka u vezi sa primenom carinskih propisa. Podsećanja radi, Zakon o opštem upravnom postupku propisuje da, kada je postupak pokrenut po zahtevu stranke ili po službenoj dužnosti, a u interesu stranke, te kada se o upravnoj stvari odlučuje u postupku neposrednog odlučivanja, organ je dužan da izda rešenje najkasnije u roku od 30 dana od pokretanja postupka, dok je u slučaju kada je postupak pokrenut po zahtevu stranke ili po službenoj dužnosti, a u interesu stranke, i kada se o upravnoj stvari ne odlučuje u postupku neposrednog odlučivanja, organ dužan da izda rešenje najkasnije u roku od 60 dana od pokretanja postupka.

Izuzetno, rok od 120 dana od dana prihvatanja zahteva se primenjuje na donošenje odluka koje se odnose na obavezujuća obaveštenja o svrstavanju robe ili obavezujuća obaveštenja o poreklu robe, te na odobravanje statusa ovlašćenog privrednog subjekta ili odobravanje pojednostavljenja.

Gašenje carinskog duga

Shodno Zakonu, carinski dug pri uvozu ili izvozu se, između ostalog, gasi i ukoliko propust koji je doveo do predmetnog duga nije imao značajan uticaj na pravilno sprovođenje privremenog smeštaja ili konkretnog carinskog postupka i nije predstavljao pokušaj prevare.

Oslobođenje od plaćanja uvoznih dažbina

Zakon propisuje potpuno oslobođenje od plaćanja uvoznih dažbina, koje se odobrava za prerađene proizvode koji su dobijeni od robe koja je stavljena u postupak pasivnog oplemenjivanja, ako se, na način prihvatljiv za carinski organ, utvrdi:

  • da je ta roba popravljena ili izmenjena u državi ili carinskoj teritoriji van carinskog područja Republike Srbije, s kojima je Republika Srbija zaključila međunarodni sporazum, kojim je predviđeno takvo oslobođenje; i
  • da su ispunjeni uslovi za oslobođenje od plaćanja uvoznih dažbina utvrđeni u takvom sporazumu.

Predmetna odredba se ne primenjuje se na prerađene proizvode koji su dobijeni od ekvivalentne robe iz člana 193. Zakona (domaća roba koja se smešta, upotrebljava ili prerađuje umesto robe stavljene u poseban postupak, a u postupku pasivnog oplemenjivanja strana roba koja je prerađena umesto domaće robe stavljene u postupak pasivnog oplemenjivanja) i na proizvode za zamenu iz članova 225. i 226. Zakona (proizvod dobijen u sistemu standardne zamene koji može biti zamenjen uvoznim proizvodom i proizvodi za zamenu u odnosu na koje je odobreno da se uvezu pre nego što se roba sa nedostacima izveze).

Izmene u pogledu carinske deklaracije

Zakonom su takođe precizirane situacije kada se poništava podneta ulazna sažeta deklaracija u slučaju da roba za koju je ista podneta nije uneta u carinsko područje Republike Srbije (nakon isteka 200 dana od dana podnošenja deklaracije), te je precizirano koje podatke mora da sadrži carinska ili deklaracija za privremeni smeštaj podneta umesto ulazne sažete deklaracije (najmanje one podatke koji se zahtevaju za ulaznu sažetu deklaraciju). Osim toga, precizirane su i situacije kada se poništava podneta deklaracija za privremeni smeštaj u slučaju da roba za koju je podneta nije dopremljena carinarnici (nakon isteka 30 dana od dana podnošenja deklaracije).

Ostale izmene

Pored navedenih novela, Zakon predviđa da Vlada, između ostalog, određuje i organ nadležan za izdavanje isprava kojom se dokazuje poreklo, kao i za izdavanje drugih isprava i uverenja koja prate robu pri uvozu ili izvozu.

Nadalje, precizirano je kada se odluke koje se donose na obavezujuća obaveštenja o svrstavanju robe ili poreklu robe mogu koristiti i nakon što su prestale da važe (u pogledu obavezujućih ugovora koji su na njima zasnovani, a koji su zaključeni pre prestanka važenja navedenih obavezujućih obaveštenja, s tim da se produžena primena u ovom smislu ne može primeniti na obavezujuće obaveštenje o poreklu doneto za robu koja tek treba da se izveze).

Takođe, Zakonom su izvršene i određene izmene tehničke prirode, tj. kojima se vrši terminološko preciziranje pojedinih pojmova.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.