Unapređena zakonska rešenja za usluge od poverenja u elektronskom poslovanju
5. jul 2021.U Službenom glasniku Republike Srbije broj 52/2021 objavljen je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju, koji je u primeni od 1. juna 2021. godine.
Zakon o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju usvojen je 2017. godine i u velikoj meri je usaglašen sa evropskim propisima u ovoj oblasti, pre svega sa Uredbom EU br. 910/2014 Evropskog parlamenta i Saveta (“eIDAS Uredba”), međutim, u praksi je prepoznata potreba za dodatnim unapređenjem teksta zakona.
Priznavanje šema elektronske identifikacije EU
Najznačajnija novina odnosi se na automatsko priznavanje šema elektronske identifikacije u skladu sa eIDAS Uredbom, budući da zakon propisuje da prijavljene šeme elektronske identifikacije EU postaju sastavni deo Registra pružalaca usluga elektronske identifikacije i šema elektronske identifikacije.
Praktično, ovo znači da bi npr. kvalifikovani sertifikat za elektronski potpis izdat u državi članici EU mogao da se koristi u Srbiji.
Što se tiče ostalih država, i dalje važi stari režim, odnosno međusobno priznavanje šema identifikacije vrši se međunarodnim sporazumom (za sada postoje bilateralni sporazumi sa Crnom Gorom, Severnom Makedonijom i Albanijom).
e-Potpis u cloud-u
Zakon uređuje i uslugu izdavanja „e-potpisa u cloudu“, što praktično znači upravljanje e-potpisom na daljinu.
Sredstva za kreiranje kvalifikovanog elektronskog potpisa, odnosno pečata su USB tokeni, smart kartice i posebni uređaji koji se nalaze u prostorijama pružaoca usluge koji treba da omoguće „potpisivanje u klaudu“. Međutim, veliki problem za sertifikovanje domaćih sredstava za ove namene bilo je nepostojanje domaćih tela za ocenjivanje usaglašenosti sredstava za kreiranje kvalifikovanih elektronskih potpisa odnosno pečata, usled čega su domaćim pružaocima usluga od poverenja bila na raspolaganju samo strana sredstva, što je sa sobom nosilo značajne troškove.
Ova situacija je sada prevaziđena tako što je zakonom propisano da će do imenovanja prvog tela za ocenjivanje usaglašenosti proveru sredstava vršiti Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija (“Ministarstvo”) i to u okviru ocenjivanja usaglašenosti celokupnog procesa pružanja usluge.
Identifikacija na daljinu
Zakon je predvideo mogućnost izdavanja kvalifikovanog elektronskog sertifikata putem identifikacije na daljinu, što do sada nije bilo moguć budući da je bilo neophodno fizičko prisustvo lica kome se izdaje sertifikat. Zakon je dozvoljavao i proveru putem javne isprave na daljinu (lične karte na daljinu), ali da bi ta opcija bila primenjena bilo je neophodno da se izmeni i Zakon o ličnoj karti i da se lična karta proglasi javnom ispravom na daljinu.
Izmenom zakona omogućena je provera identiteta putem identifikacije na daljinu, s tim da je predviđeno da će se uslovi za ovu vrstu provere identiteta propisati Uredbom o bližim uslovima za pružanje kvalifikovanih usluga do poverenja.
Ovo je značajna novina jer je ranije obavezno fizičko prisustvo vrlo često otežavalo pribavljanje kvalifikovanog elektronskog potpisa, naročito stranim državljanima koji ne borave u Republici Srbiji, a registrovani su zastupnici domaćih privrednih društava.
Podaci o ličnosti
Iz odredbe Zakona koja je predviđala obavezu pružalaca usluga od poverenja da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 24 sata od saznanja, obaveste Ministarstvo o svakom narušavanju bezbednosti ili gubitku integriteta usluge koji imaju značajan uticaj na pružanje usluga od poverenja, brisan je deo koji se odnosi na obavezu obaveštavanja Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti u slučaju ugrožavanja bezbednsoti podataka o ličnosti.
Razlog za izmenu ove odredbe jeste okolnost da je Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti već predviđeno da se svako narušavanje bezbednosti podataka o ličnosti mora prijaviti Povereniku, tako da nije potrebno da se ova obaveza propisuje i predmetnim zakonom.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.