Registar „NE ZOVI“ sada i zvanično dostupan potrošačima
18. januar 2024.Kao što smo već pisali u jednom od naših prethodnih članaka (dostupan ovde) Registar „NE ZOVI“ je u Republici Srbiji uveden novim Zakonom o zaštiti potrošača (Službeni glasnik RS br. 88/2021) koji je stupio na snagu 19. septembra 2021. godine.
Podsećanja radi, zakonom je, između ostalog, propisana zabrana upućivanja poziva i/ili poruka telefonom potrošačima čiji su telefonski brojevi upisani u registar potrošača koji ne žele da primaju pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom, a koji registar će se voditi pri regulatornom telu nadležnom za elektronske komunikacije (RATEL).
Sa tim u vezi, u Službenom glasniku RS br. 118/2023 od dana 28. decembra 2023. godine objavljen je Pravilnik o registru potrošača koji ne žele primati pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom, koji je stupio na snagu 5. januara 2024. godine („Pravilnik“), a kojim se bliže se propisuju način upisa i ispisa, uslovi i način korišćenja i vođenja registra potrošača koji ne žele primati pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom (Registar „NE ZOVI“), te obrazac zahteva za upis i ispis iz predmetnog registra.
Upis i ispis podataka u Registar „NE ZOVI“
Upis ili ispis podataka u Registar „NE ZOVI“ obavlja se bez naknade i vrši ga operator elektronskih komunikacija koji sa korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga, na osnovu zahteva korisnika telefonskog broja.
Dakle, upis ili ispis pojedinog broja u, odnosno iz Registra „NE ZOVI“, može da traži samo korisnik telefonskog broja, tj. potrošač koji sa operatorom elektronskih komunikacija ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga ili registrovani korisnik telefonskog broja u slučaju unapred plaćene (pre-paid) usluge.
Podnošenje zahteva je omogućeno:
- u elektronskoj formi putem internet stranice obveznika upisa i ispisa ili putem aplikacije koju obveznik upisa i ispisa stavlja na raspolaganje svojim korisnicima; ili
- na prodajnom mestu obveznika upisa i ispisa, tako što obveznik upisa i ispisa, uz prethodno izvršenu identifikaciju podnosioca zahteva, popunjava zahtev u elektronskoj formi.
Ukoliko obveznik upisa i ispisa nema tehničkih mogućnosti za prijem zahteva na prethodno opisani način, zahtev prima u papirnoj formi, a koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu. U tom slučaju, obveznik upisa i ispisa obezbeđuje dostupnost obrasca zahteva na svim svojim prodajnim mestima i na svojoj internet stranici.
Obrazac zahteva je dostupan ovde.
Kada obveznik upisa i ispisa primi zahtev, podnosiocu, tj. korisniku telefonskog broja uručuje potvrdu o prijemu zahteva, u formi i na način na koji je primio zahtev, pri čemu predmetna potvrda sadrži datum kada je obveznik upisa i ispisa primio zahtev korisnika telefonskog broja.
Promena koja se odnosi na upis ili ispis broja telefona dostupna je u Registru „NE ZOVI“ prvog narednog dana od dana izvršenog upisa ili ispisa telefonskog broja, a zahtev za upis ili ispis pojedinog broja telefona iz Registra „NE ZOVI“ može se podneti jednom u kalendarskom mesecu.
U slučaju raskida ugovora između korisnika telefonskog broja i obveznika upisa i ispisa, postoje dve mogućnosti:
- ukoliko korisnik ne prenosi broj telefona kod drugog obveznika upisa i ispisa, obveznik upisa i ispisa vrši ispis iz Registra „NE ZOVI“, u roku propisanom zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije; dok
- u slučaju da korisnik prenosi broj telefona kod drugog onbeznika upisa i ispisa, korisnik telefonskog broja ne podnosi ponovo zahtev za upis ili ispis iz Registra „NE ZOVI“, tj. prethodni upis/ispis ostaje validan.
Način korišćenja Registra „NE ZOVI“
Pravilnikom je nadalje propisano da trgovac koristi Registar „NE ZOVI“ pretragom brojeva telefona i datuma upisa na sledeći način:
- bez registracije, i to „da/ne“ proverom, tj. na način da se upisom pojedinačnog broja telefona dobije podatak da li je traženi broj upisan u Registar „NE ZOVI“; ili
- registracijom, koristeći korisničko ime i lozinku, koja omogućava preuzimanje celokupnog popisa brojeva telefona i datuma upisa poslednje izmene u Registru „NE ZOVI“.
S druge strane, potrošac koristi Registar „NE ZOVI“ bez registracije.
Provera brojeva telefona upisanih u Registar „NE ZOVI“ omogućena je na internet stranici RATEL-a.
Izuzeci
Shodno navedenom, formiranje Registra „NE ZOVI“ obavezuje trgovce da, pre nego pozovu određeni broj, provere da li se isti nalazi na listi onih koji ne žele da primaju pozive kojima se nude roba i/ili usluge, pri čemu su propisane su i novčane kazne za one trgovce koji postupaju suprotno tome.
Međutim, ukoliko je potrošač ostavio svoj kontakt telefon određenom trgovcu, kako bi dobijao obaveštenja (npr. o popustima, akcijama i drugim pogodnostima), takav trgovac i pored upisa potrošača u Registar „NE ZOVI“ ima pravo da istog kontaktira u navedene svrhe.
Naravno, potrošač u svakom trenutku može da opozove svoju saglasnost (da ga trgovac zove), na isti način na koju je predmetna saglasnost data (npr. na prodajnom mestu).
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.