Produžen rok za prelazak na novi sistem elektronskog fakturisanja

Produžen rok za prelazak na novi sistem elektronskog fakturisanja

27. decembar 2021.

Dana 03.12.2021. godine Vlada Republike Srbije utvrdila je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o elektronskom fakturisanju („Predlog“). Osnovni razlog za to jeste utvrđivanje novog roka za početak primene pojedinih obaveza iz Zakona o elektronskom fakturisanju (Službeni glasnik RS br. 44/2021) („Zakon“), u cilju omogućavanja javnom sektoru i privredi da se prilagode novom sistemu fakturisanja, uz preciziranje pojedinih odredaba Zakona. O obavezama koje proističu iz Zakona, pisali smo u našim ranijim člancima (dostupni ovde i ovde).

Tri faze prelaska na novi sistem i novi rok

Zakonom je prvobitno predviđeno postepeno uvođenje sistema elektronskog fakturisanja, i to kroz sledeće faze:

  1. obaveza subjekta javnog sektora da primi, čuva i izda elektronsku fakturu drugom subjektu javnog sektora, te obaveza subjekta privatnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu javnog sektora, počev od 01.01.2022. godine;
  2. obaveza subjekta javnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu privatnog sektora počev od 01.07.2022. godine;
  3. obaveza izdavanja i čuvanja elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora počev od 01.01.2023. godine.

Shodno Predlogu, a s obzirom na to da informacije iz prakse ukazuju na to da se i dalje nisu stekli svi uslovi za prelazak na novi sistem, predviđeno je produženje prelaznog roka, tako što se propisuje da će subjekti u javnom sektoru imati obavezu da primaju, čuvaju i izdaju elektronsku fakturu drugom subjektu javnog sektora, odnosno da će subjekti u privatnom sektoru imati obavezu da izdaju elektronsku fakturu subjektu javnog sektora počev od 01.05.2022. godine.

Kada je reč o ostalim fazama u prelasku na novi sistem, javni sektor će biti u obavezi da izdaje elektronsku fakturu privatnom sektoru, odnosno privatni sektor u međusobom poslovanju kako je to Zakonom inicijalno propisano.

Uvođenje javne liste korisnika Sistema elektronskih faktura

Predlogom je takođe predviđeno uvođenje javne liste korisnika Sistema elektronskih faktura, koja će sadržati poreske identifikacione brojeve subjekata javnog sektora, subjekata privatnog sektora i dobrovoljnih korisnika sistema elektronskih faktura koji imaju obavezu da prime i čuvaju elektronsku fakturu u skladu sa Zakonom, kao i jedinstvene brojeve korisnika budžetskih sredstava subjekata koji su upisani u Evidenciju korisnika javnih sredstava i koja se vodi kod Centralnog informacionog posrednika upotrebom informaciono-komunikacionih tehnologija.

Na taj način se javnom sektoru i privrednim subjektima nastoji olakšati korišćenje sistema, odnosno ubrzanje poslovnih procesa. Listu korisnika sistema objavljivaće Ministarstvo finansija, i to na osnovu podataka postojećih u sistemu.

Ostale izmene

Predlogom je predviđeno brisanje mesta izdavanja fakture sa spiska uobičajenih elemenata elektronske fakture, te će se navoditi samo broj i datum njenog izdavanja.

Pored navedenog, uvodi se prekršajna odgovornost za nepoštovanje obaveze elektronskog evidentiranja poreza na dodatu vrednost.

Za kraj, Predlog propisuje i izmenu roka u kojem prestaju da važe pojedine odredbe Zakona o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama (Sl. glasnik RS br. 119/2012, 68/2015, 113/2017, 91/2019, 44/2021 i 44/2021 – dr. zakon), tako da one prestaju sa važenjem 30.04.2022. godine.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.