Objavljen vodič za e-trgovce

Objavljen vodič za e-trgovce

23. april 2021.

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u saradnji sa USAID-om i E-komerc Asocijacijom Srbije objavilo je Vodič za e-trgovce (dostupan ovde), u cilju podsticanja razvoja elektronske trgovine u Srbiji.

Nagli rast potrebe za e-trgovinom bio je neminovan u doba pandemije, te je većina aktivnosti preusmerena na onlajn okruženje, čime je i u pandemijskim okolnostima u velikoj meri održano društveno i ekonomsko funkcionisanje. O e-trgovini za vreme i nakon krize izazvane COVID-19 već smo pisali u našem ranijem članku (dostupan ovde).

Šta je cilj vodiča i kome je namenjen?

Cilj Vodiča za e-trgovce je da poslovnoj javnosti pruži informacije o važnosti ulaska u elektronsku trgovinu, naročito u uslovima promena i izazova za tradicionalni model poslovanja uzrokovanih pandemijom, da jasne smernice i primere kako početi elektronsku trgovinu, i uputi na rešenja i učesnike na tržištu koja pomažu u tom procesu.

Stoga, vodič će odgovoriti na pitanja gde trgovci mogu da se registruju za e-prodaju, koju forumu da registruju, koji veb sajt i platformu da koriste, kako da se reklamiraju, kako da dostavljaju proizvode i slično.

Vodič za e-trgovce je prvenstveno namenjen početnicima: kako onima koji tek treba da se registruju i počnu da obavljaju trgovinu putem interneta, tako i privrednim subjektima koji već posluju – već su u svetu biznisa, ali žele da se preorijentišu na elektronsko poslovanje ili da elektronsku trgovinu dodaju kao novi kanal prodaje uz postojeću tradicionalnu prodaju.

Takođe, ovaj vodič sadrži i početna iskustva pojedinih trgovaca i korisne primere iz e-biznis prakse.

Šta je elektronska trgovina?

U skladu sa odredbom člana 17. Zakona o trgovini („Službeni glasnik RS“ br. 52/2019) elektronska trgovina je vid daljinske trgovine koja se ostvaruje na način da se roba/usluga nudi, naručuje i prodaje putem interneta.

U skladu sa Vodičem za e-trgovce, elektronska trgovina obuhvata procese kupovine, prodaje, transfera ili razmene proizvoda, usluga i informacija preko interneta.

U vodiču je dalje napravljena razlika između:

  1. Elektronske trgovine između poslovnih subjekata (B2B);
  2. Elektronske trgovine između poslovnog subjekta i individualnog kupca (B2C)

Iako B2B vid e-trgovine i dalje predstavlja dominantnu komponentu ukupne elektronske trgovine, e-trgovina potpunu afirmaciju dobija sa procvatom B2C e-trgovine. Zbog toga je u okviru vodiča fokus prevashodno na B2C elektronskoj trgovini tj. kako da poslovni subjekt proda robu ili usluge potrošačima.

Prednosti trgovanja putem e-trgovine

U vodiču su navedene prednosti za privredne subjekte koji se odluče da svoje proizvode ponude elektronskim putem, a među njima su:

  • Pristup mnogo većem broju kupaca;
  • Niži troškovi započinjanja biznisa;
  • Mogućnost prilagođavanja zahtevima kupaca i drugim licima koja su zainteresovana za e-trgovinu;
  • Personalizacija;

Izdavanje elektronskih faktura

Naime, u skladu sa članom 9. stav 3. novog Zakona o računovodstvu („Službeni glasnik RS“ br. 73/2019), sva pravna lica i preduzetnici će počev  od 01.01.2022. godine fakture morati da izdaju (sastavljaju i dostavljaju) isključivo u elektronskom obliku, o čemu smo pisali u načem ranijem članku dostupnim ovde.

Kako se navodi u vodiču, takva promena će dodatno unaprediti digitalizaciju i dati još jedan snažan podsticaj elektronskom poslovanju.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.