Obaveze i odgovornosti subjekta u poslovanju hranom: Povlačenje proizvoda sa tržišta

Obaveze i odgovornosti subjekta u poslovanju hranom: Povlačenje proizvoda sa tržišta

13. novembar 2024.

U ovom tekstu obrađujemo pitanja iz oblasti bezbednosti hrane i opšte bezbednosti proizvoda, uz osvrt na izazove sa kojima se susreću subjekti u poslovanju hranom u slučajevima povlačenja proizvoda sa tržišta.

Zakon o bezbednosti hrane

Pojam hrane je regulisan Zakonom o bezbednosti hrane („Zakon“), i pod tim pojmom se podrazumeva supstanca ili proizvod, prerađen, delimično prerađen ili neprerađen, koji je namenjen za ishranu ljudi ili se opravdano može očekivati da će se koristiti za ljudsku upotrebu.

Takođe, u širem smislu pod pojmom hrane podrazumeva se i piće (uključujući i vodu za piće), guma za žvakanje, kao i bilo koja supstanca namenski dodata hrani tokom pripreme.

Kako je regulisana procedura povlačenja hrane?

U skladu sa Zakonom, do pokretanja postupka povlačenja hrane iz prometa dolazi ukoliko subjekt u poslovanju hranom, kada ta hrana više nije pod njegovom neposrednom kontrolom, osnovano sumnja ili utvrdi da je u bilo kojoj fazi proizvodnje, prerade i prometa nastala povreda propisanih uslova bezbednosti hrane.

Ukoliko su ispunjeni navedeni zakonski uslovi, subjekt ima obavezu da odmah inicira postupak povlačenja hrane iz prometa, kao i da obavesti ministarstvo nadležno za poslove zdravlja.

Takođe, takva obaveza postoji i u slučaju da subjekt osnovano sumnja ili utvrdi da hrana koju je stavio u promet može biti štetna za zdravlje ljudi, s tim što mora preduzeti i mere kojima se unapred sprečava rizik po potrošača.

Slična, ali malo šire definisana obaveza propisana je i Zakonom o opštoj bezbednosti proizvoda, te ukoliko proizvođač, odnosno distributer, na osnovu raspoloživih informacija i svog profesionalnog znanja i iskustva, zna ili bi trebalo da zna da je proizvod koji je stavio na tržište opasan, dužan je da o tome hitno obavesti nadležni organ.

S tim u vezi, obaveštenje naročito sadrži:

• podatke koji omogućavaju identifikaciju proizvoda, odnosno seriju proizvoda;
detaljan opis rizika koji proizvod predstavlja;
sve raspoložive informacije potrebne za praćenje proizvoda;
opis mera i aktivnosti preduzetnih sa ciljem otklanjanja rizika;

Pored toga, ukoliko je hrana došla do potrošača, subjekt u poslovanju hranom je dužan da na efikasan i precizan način informiše potrošače o razlogu povlačenja hrane, i ako je neophodno, zahteva od potrošača povraćaj hrane koja mu je već isporučena, ako se drugim merama ne može postići nivo zaštite zdravlja.

S druge strane, Zakonom o opštoj bezbednosti proizvoda, propisano je da nadležni organ koristi sistem brze razmene informacija naročito kada naloži meru povlačenja ili opozivanja proizvoda koji predstavlja ozbiljan rizik,

Ovde napominjemo da Zakon o opštoj bezbednosti proizvoda pravi razliku između povlačenja i opozivanja proizvoda i to u zavisnosti od toga da li je proizvod već isporučen ili učinjen dostupnim potrošačima i drugim korisnicima, pa zahteva njegovo vraćanje (opoziv), ili sprečavanje dalje distribucije, izlaganja ili nuđenja opasnog proizvoda koji je na tržištu (povlačenje).

Budući da u realnim okolnostima subjekt koji posluje hranom u najvećem broju slučajeva ne može biti siguran da li je hrana došla do potrošača, u praksi je informisanje potrošača veoma učestala pojava. Informisanje se uglavnom sprovodi putem različitih sredstava informisanja (novine, televizija, društvene mreže), kao i putem saopštenja Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, ali i putem platformi, poput Sistema za brzo obaveštavanje o bezbednosti hrane i hrane za životinje, ili skraćeno RASFF, koju vodi Uprava za veterinu ili Sistema brze razmene informacija.

Koje su sankcije za nepoštovanje propisanih procedura?

Ukoliko subjekt ne preduzme odgovarajuće mere za povlačenje prozivoda, odnosno ne pokrene postupak povlačenja i informisanja potrošača iako su ispunjeni uslovi za to, propisana je novčana kazna u rasponu od 150.000 do 1.000.000 dinara za pravno lice, odnosno od 50.000 do 400.000 dinara za preduzetnika.

Pored toga, ukoliko u postupku inspekcijskog nadzora, nadležni inspektor utvrdi da subjekt nije obezbedio da hrana i hrana za životinje u svim fazama proizvodnje i prometa ispunjava uslove propisane ovim zakonom i drugim posebnim propisima ili ne dokaže ispunjenost tih uslova, protiv istog se pokreće postupak zbog privrednog prestupa, a zaprećena novčana kazana u tom slučaju se kreće u rasponu od 300.000 do 3.000.000 dinara za pravno lice.

Tom prilikom, pored novčane kazne, pravnom licu se može izreći i zaštitna mera zabrane obavljanja određene delatnosti, odnosno zaštitna mera zabrane odgovornom licu da vrši određene dužnosti u trajanju od šest meseci do sedam godina.

Zaključak

U praksi, prilikom pokretanja postupka povlačenja proizvoda iz prometa, potrebno je voditi računa o efikasnoj reakciji (obaveštavanje nadležnih organa i javnosti; označavanje i uklanjanje nebezbedne hrane), i jasnom informisanju (npr. navesti tačan broj serije prozivoda). Tokom samog postupka neophodna je stalna i transparentna komunikacija sa zainteresovanim potrošačima.

Problem u praksi može biti uzrokovan nedostatkom infrastrukture za povlačenje, pa tako mali i srednji proizvođači nemaju efikasne mehanizme za brzo povlačenje proizvoda s tržišta i kasnije preuzimanje proizvoda od potrošača.

Preporuka je da se u okviru samog subjekta sprovodi proaktivna kontrola ispunjenosti uslova propisanih zakonom i drugim propisima, a u cilju izbegavanja finansijskih gubitaka koje može izazvati postupak povlačenja proizvoda, ali i radi izbegavanja potencijalnih sankcija u vezi bezbednosti proizvoda.

Jedan od važnih motiva za pokretanje postupka povlačenja proizvoda jeste briga o javnom zdravlju.

Budući da privredni subjekti uglavnom posmatraju spornu situaciju iz finansijskog ugla, uvek postoji rizik da će finansijski interes preovladati u odnosu na moralnu odgovornost.

Međutim, još jedan od vrlo važnih motiva kojim se privredni subjekti vode jeste održavanje reputacije, te će u velikom broju slučajeva subjekti vrlo brzo reagovati i pokrenuti postupak za povlačenje hrane kako bi sačuvali poverenje potrošača u kvalitet proizvoda.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.