Novine u izveštavanju u oblasti rodne ravnopravnosti: Uvođenje aplikacije za izveštavanje i produženje roka za dostavu godišnjeg izveštaja

Novine u izveštavanju u oblasti rodne ravnopravnosti: Uvođenje aplikacije za izveštavanje i produženje roka za dostavu godišnjeg izveštaja

15. januar 2025.

Zakon o rodnoj ravnopravnosti (Službeni glasnik RS br. 52/2021) („Zakon“) propisuje određene obaveze za poslodavce koji imaju više od 50 zaposlenih i radno angažovanih lica, u cilju ostvarivanje i unapređivanje rodne ravnopravnosti.

Ove obaveze se, pre svega, ogledaju u sledećem:

  • Obavezi usvajanja Godišnjeg plana ili programa rada, koji sadrži i deo koji se odnosi na ostvarivanje i unapređenje rodne ravnopravnosti i, shodno Zakonu, izveštavanja Ministarstva za ljudska i manjinska prava („Ministarstvo“) o njegovom donošenju i realizaciji;
  • Obavezi vođenja i dostavljanja Ministarstvu Evidencije podataka o ostvarivanju rodne ravnopravnosti, na propisanom obrascu (obrazac 1);
  • Obavezi usvajanja i dostavljanja Ministarstvu Godišnjeg izveštaja o ostvarivanju rodne ravnopravnosti, na propisanom obrascu (obrazac 3).

Do sada, poslodavci su svoje obaveze iz Zakona izvršavali dostavljanjem dokumentacije Ministarstvu u papirnom obliku.

Shodno saopštenjima Ministarstva od 8. decembra 2024. godine, a zatim i od 28. decembra 2024. godine, počev od 1. januara 2025. godine dostava odnosno prikupljanje podataka iz oblasti rodne ravnopravnosti po prvi je omogućeno elektronskim putem odnosno putem aplikacije.

Poslodavci će, kako bi dostavili dokumentaciju, biti u obavezi da se registruju, odnosno da kreiraju nalog za šta je na portalu predviđeno Uputstvo koje detaljno objašnjava svaki korak kroz rad na portalu, a u cilju olakšavajućeg postupka za samu prijavu koja je omogućena i putem eID naloga.

Pored toga, korisnicima je dostupna i podrška u vidu četbota koji je dostupan radnim danima od 8 do 16 časova, kao i u vidu već pripremljenih pitanja i odgovora, za koje se očekuje da će se najčešće javiti u praksi, a sve u cilju olakšavanja rada u aplikaciji.

Cilj aplikacije jeste i ušteda vremena i troškova prilikom izveštavanja ali i automatsko računanje procenata i drugih pogodnosti kojima se korisnicima olakšava i ubrzava dostavljanje.

Iako je dostavljanje dokumentacije u papirnom obliku Ministarstvu i dalje moguće, i to na adresu: Bulevar Mihajla Pupina 2, 11 000 Beograd, odnosno u PDF formatu, na email adresu: antidiskriminacija.rodna@minljmpdd.gov.rs, poslodavci se pozivaju da praktikuju dostavljanje dokumentacije putem aplikacije.

U svakom slučaju, bez obzira da li se dokumentacija dostavlja u papirnom obliku ili putem aplikacije, pomenuti obrasci propisani podzakonskim aktima donetim na osnovu Zakona, ostaju nepromenjeni.

Najzad, imajući u vidu da su poslodavci, kako je napred navedeno, dužni da, između ostalog, sačinjavaju godišnje izveštaje o ostvarivanju rodne ravnopravnosti te iste dostave Ministarstvu do 15. januara tekuće godine za prethodnu godinu, ovaj rok je za sve one koji se opredele da izveštaje dostave putem aplikacije, produžen do 31. januara 2025. godine, budući da je dostavljanje putem aplikacije od skoro omogućeno te da se radi o „test fazi“.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.