Nove obaveze poslodavaca u vezi sa preventivnim merama na radnom mestu

Nove obaveze poslodavaca u vezi sa preventivnim merama na radnom mestu

8. jul 2020.

Obaveza donošenja plana primene mera za sprečavanje pojave i širenja zarazne bolesti do 10. avgusta 2020

Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja donelo je Pravilnik o preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad za sprečavanje pojave i širenja epidemije zarazne bolesti („Pravilnik“) koji je objavljen u Službenom glasniku RS br. 94/2020 dana 03.07.2020. godine, a stupa na snagu dana 11.07.2020. godine.

Razlozi za donošenje Pravilnik

Imajući u vidu da je Naredba o proglašenju epidemije zarazne bolesti COVID-19 od dana 19.03.2020. godine i dalje na snazi, novim Pravilnikom su propisane preventivne mere koje je poslodavac dužan da primeni radi sprečavanja pojave i širenja zarazne bolesti i otklanjanja rizika za bezbedan i zdrav rad zaposlenih, kao i lica koja se zateknu u radnoj okolini.

Primena Pravilnika

Pravilnik se primenjuje na svim radnim mestima u radnoj okolini u kojoj se obavlja rad izuzev rada na terenu i rada od kuće.

Plan primene mera

Novim Pravilnikom je propisana obaveza poslodavca da donese plan primene mera za sprečavanje pojave i širenja epidemije zarazne bolesti, koji je sastavni deo akta o proceni rizika koji se donosi saglasno zakonu i propisima iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.

Poslodavac je dužan da plan primene mera tokom trajanja epidemije usaglašava sa odlukama nadležnog organa.

Plan primene mera obavezno sadrži:

  • preventivne mere i aktivnosti za sprečavanje pojave epidemije zarazne bolesti;
  • zaduženje za sprovođenje i kontrolu sprovođenja preventivnih mera i aktivnosti;
  • mere i aktivnosti za postupanje u slučaju pojave epidemije zarazne bolesti.

Plan primene mera poslodavci su dužni da donesu do 10. avgusta 2020. godine.

Obaveze poslodavca

Poslodavac je dužan da na svakom radnom mestu u radnoj okolini obezbedi primenu preventivnih mera, a naročito sledećih:

  • pre početka rada obezbedi pisane instrukcije i uputstva o merama i postupcima za sprečavanje pojave epidemije zarazne bolesti, koji sadrže informaciju o simptomima zarazne bolesti;
  • u skladu sa mogućnostima, ukoliko nije organizovan rad u smenama, izvrši preraspodelu radnog vremena uvođenjem druge ili treće smene sa manjim brojem zaposlenih;
  • sprovodi pojačanu higijenu i dezinfekciju radnih i pomoćnih prostorija što uključuje redovnu dezinfekciju prostorija i često provetravanje radnog prostora;
  • obezbedi zaposlenima dovoljne količine sapuna, ubrusa, tekuće vode i dezinfekcionih sredstava na bazi alkohola za pranje ruku;
  • obezbedi redovno čišćenje svih površina koje se često dodiruju na radnom mestu, posebno prostorija i opreme kao što su toaleti, kvake na vratima, fiksni telefoni, računarska oprema i druga oprema za rad;
  • uredi način vođenja evidencije o dezinfekciji radnih i pomoćnih prostorija koju organizuje i sprovodi;
  • obezbedi izradu uputstava za bezbedan i zdrav rad sa izvođačima radova, dobavljačima, distributerima i spoljnim saradnicima;
  • organizuje i obezbedi redovno uklanjanje otpada i smeća (kante za smeće obložene plastičnom kesom) iz prostorija tako da se mogu isprazniti bez kontakta sa sadržajem.

Poslodavac je dužan da u slučaju pojave zarazne bolesti kod svojih zaposlenih obezbedi primenu preventivnih mera, a naročito sledećih:

  • prostor u kome je boravio zaposleni koji je zaražen se redovno fizički i hemijski dezinfikuje i provetrava;
  • poštuju se procedure ulaska i izlaska u prostorije poslodavca, koriste propisana sredstva i oprema za ličnu zaštitu na radu i druge mere zaštite tokom procesa rada;
  • precizno se definišu pravci kretanja zaposlenih kroz radne i pomoćne prostorije;
  • organizuje se stroga kontrola kretanja zaposlenih iz organizacione jedinice u kojoj je radio zaposleni koji je zaražen;
  • kontakti zaposlenih iz organizacione jedinice u kojoj je boravio zaposleni koji je zaražen sa drugim zaposlenima se svode na nužne uz propisane mere zaštite;
  • primenjuju se sve druge mere po preporuci epidemiologa.

Pravilnik propisuje i obaveze zaposlenog u vezi sa primenom navedenih mera.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.