Nova pravila o blok izuzeću horizontalnih sporazuma na nivou Evropske Unije
27. jun 2023.Evropska komisija donela je 1. juna 2023. godine dve nove revidirane Uredbe o blok izuzeću horizontalnih sporazuma koje će biti u primeni od 1. jula 2023. godine zaključno sa 30. junom 2035. godine. Nove uredbe nose oznake 2023/1066 (uredba koja se odnosi na sporazume o istraživanju i razvoju, eng. R&D agreements) i 2023/1067 (uredba koja se odnosi na sporazume o specijalizaciji, eng. Specialisation agreements) („Uredbe“). Nove Uredbe biće u primeni narednih 12 godina, koliko su ukupno bile u primeni prethodno važeće uredbe koje su propisivale pravila za isti tip sporazuma između učesnika na tržištu Evropske Unije.
Kako je navedeno na zvaničnom internet sajtu Evropske komisije, nakon detaljne evaluacije i ispitivanja postojećih pravila koje je Evropska komisija sprovela tokom 2021. i 2022. godine, Evropska komisija odobrila je i revidirane Horizontalne smernice koje prate Uredbe i olakšavaju njihovu primenu i koje će stupiti na snagu nakon njihovog objavljivanja u Službenom listu EU („Smernice“).
Nove Uredbe i Smernice donose nam sledeće važne novine:
- Proširuje se područje primene uredbe o blok izuzeću sporazuma o specijalizaciji na način da se revidiranom uredbom može obuhvatiti više vrsta sporazuma o proizvodnji između više učesnika na tržištu;
- Novim Uredbama uvodi se fleksibilniji pristup za izračunavanje tržišnih udela za potrebe primene blok izuzeća i izdaju se smernice za primenu ovih pravila;
- Pružaju se pojašnjenja za izračunavanje tržišnih udela koji su neophodni za primenu uredbe koja se odnosi na sporazume o istraživanju i razvoju, te se uvode smernice za njenu primenu;
- Uvodno poglavlje Smernica je ažurirano u skladu sa najnovijom sudskom praksom u vezi sa potencijalnom konkurencijom, ograničenja po cilju i po posledici i slično;
- U Smernicama je dodat novi deo koji se tiče sporazuma o deljenju infrastrukture mobilne telekomunikacije u okviru kog se utvrđuju faktori relevantni za ocenu tih sporazuma i lista minimalnih uslova koje učesnici na tržištu moraju ispuniti da bi se smanjio rizik od kršenja pravila konkurencije;
- Poglavlje Smernica koje se tiče sporazuma učesnika na tržištu proizvodnje ili distribucije se proširuje tako da se dodaje novi deo o konzorcijumima koji učestvuju u nadmetanju, kao i smernice kojima se utvrđuje razlika u odnosu na nameštanje ponuda;
- Restruktuira se i širi poglavlje Smernica o razmeni informacija u skladu sa najnovijom sudskom praksom i iskustvom stečenim u primeni;
- Izmenjeno je poglavlje Smernica koje se odnosi na sporazume o standardizaciji u cilju veće fleksibilnosti u pogledu zahteva za otvoreno učestvovanje u postupku utvrđivanja standarda;
- Uvodi se novo poglavlje Smernica koje reguliše sporazume o održivosti radi pojašnjenja činjenice da antimonopolska pravila nisu prepreka sporazumima među konkurentima na tržištu koji teže ka održivosti.
Uopšteno govoreći, Uredbama se pod određenim uslovima izuzimaju od zabrane sporazumi o istraživanju i razvoju, odnosno sporazumi o specijalizaciji, u skladu sa članom 101. Sporazuma o funkcionisanju Evropske Unije (eng. Treaty on the Functioning of the European Union) („Sporazum“).
Odredbama člana 101. Sporazuma zabranjuju se sporazumi među učesnicima na tržištu kojima se ograničava konkurencija. Međutim, stav 3. istog člana propisuje da su izuzetno takvi sporazumi dozvoljeni, ako doprinose poboljšanju proizvodnje ili distribucije robe, odnosno podstiču tehnički ili ekonomski napredak, te potrošačima obezbeđuju pravičan deo koristi, a pritom se ne sprečava konkurencija na tržištu između ostalih učesnika.
U skladu sa odredbama Sporazuma, same odredbe Uredbi definišu koje uslove sporazumi o istraživanju i razvoju, odnosno specijalizaciji moraju da ispune da bi bili izuzeti od zabrane, imajući u vidu da sporazumi koji mogu biti izuzeti u skladu sa Uredbama su okarakterisani da daju više koristi nego štete.
Sledstveno tome, Smernice prate odredbe iz Uredbi kako bi se pravilnije primenili uslovi propisani istim i dodatno Smernice regulišu primenu sporazuma o istraživanju i razvoju, odnosno specijalizaciji koji izlaze izvan područja „sigurne luke“ koje su Uredbe stvorile, odnosno bave se ocenom različitih drugih zajedničkih vrsta sporazuma o saradnji među konkurentima koje nisu regulisane Uredbama.
Kada je u pitanju praksa domaćeg organa za zaštitu konkurencije, možemo očekivati da će Komisija za zaštitu konkurencije Republike Srbije nastaviti da prati trendove i usvaja dobre prakse Evropske unije na ovom polju.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.