Nedozvoljen nadzor elektronske pošte zaposlenih – primer iz italijanske prakse
22. januar 2025.U ovom članku analiziramo Odluku italijanskog Poverenika za zaštitu podataka (“Poverenik”) br. 472 od 17. jula 2024. godine (“Odluka”), koja se odnosi na nadzor nad službenih računara i e-pošte zaposlenih i s tim u vezi zaštitu podataka o ličnosti, shodno italijanskim propisima i Opšte uredba EU o zaštiti podataka o ličnosti, od 14. aprila 2016. godine, koja je stupila na snagu 25. maja 2018. godine (General Data Protection Regulation – “GDPR”).
Relevantne odredbe GDPR
Odredbe člana 5. GDPR regulišu principe u vezi sa obradom ličnih podataka. Lični podaci moraju biti:
- obrađeni zakonito, pošteno i na transparentan način u odnosu na lica čiji se podaci obrađuju (načelo zakonitosti, poštenja i transparentnosti);
- prikupljeni za specifične, jasne i zakonite svrhe i ne smeju se dalje obrađivati na način koji nije u skladu sa tim svrhama; dalja obrada u svrhu arhiviranja u javnom interesu, za naučna ili istorijska istraživanja ili statističke svrhe neće se smatrati neskladanom sa prvobitnim svrhama, u skladu sa članom 89(1) GDPR (načelo ograničenja svrhe);
- odgovarajući, relevantni i ograničeni na ono što je neophodno u odnosu na svrhe za koje se obrađuju (načelo minimizacije podataka);
- tačni i, kada je to neophodno, ažurirani; moraju se preduzeti svi razumni koraci kako bi se obezbedilo da se lični podaci koji su netačni, s obzirom na svrhe za koje se obrađuju, bez odlaganja obrišu ili isprave (načelo tačnosti);
- čuvani u obliku koji omogućava identifikaciju lica čiji se podaci obrađuju ne duže nego što je neophodno za svrhe za koje se lični podaci obrađuju; lični podaci se mogu čuvati duže, ako se obrađuju isključivo u svrhu arhiviranja u javnom interesu, za naučna ili istorijska istraživanja ili statističke svrhe, u skladu sa članom 89(1) GDPR, pod uslovom da se primene odgovarajuće tehničke i organizacione mere koje je GDPR propisao kako bi se zaštitila prava i slobode lica čiji se podaci obrađuju (načelo ograničenja čuvanja);
- obrađeni na način koji obezbeđuje odgovarajuću sigurnost ličnih podataka, uključujući zaštitu od neovlašćene ili nezakonite obrade i od slučajnog gubitka, uništavanja ili oštećenja, uz primenu odgovarajućih tehničkih ili organizacionih mera (načelo integriteta i poverljivosti).
Rukovalac je odgovoran za, i mora biti u mogućnosti da pokaže usklađenost sa, stavom 1. ovog člana (načelo odgovornosti).
Dakle, obrada koja nije zasnovana na navedenim principima GDPR-a, nije zakonita i predstavlja povredu ličnih podataka lica.
Činjenično stanje
Dana 6. juna 2024. godine, Poverenik je izdao revidirane ranije donete Smernice o upravljanju e-poštom na radnom mestu.
Ove smernice su suzile stroge zahteve za čuvanje i obradu podataka samo na metapodatke e-pošte, ostavljajući sadržaj e-pošte van svog okvira, čime su smanjene obaveza poslodavca.
Konkretna sporna situacija je nastala kada je bivši zaposleni tvrdio pred Poverenikom da je njegov bivši poslodavac pristupio njegovom poslovnom nalogu e-pošte i nakon što mu je prestao radni odnos kod poslodavca.
Kompanija je priznala da je koristila forenzičke alate za pristupanje rezervnim kopijama e-pošte u okviru interne istrage o navodnom nezakonitom prisvajanju poslovnih tajni. Mejlovi su kasnije korišćeni kao dokaz u pravnim postupcima. Kompanija je pravdala svoje postupke, pozivajući se na svoje legitimne poslovne interese i tvrdila da je bila u skladu sa obaveštenjem o privatnosti koje je bilo upućeno zaposlenom.
Odluka Poverenika
U konkretnom slučaju Poverenik je doneo Odluku kojom je utvrdio povredu nekoliko načela člana 5. GDPR:
- Načela ograničenja čuvanja i načelo minimizacije podataka jer je kompanija sistematski pravila rezervne kopije e-pošte tokom trajanja radnog odnosa i čuvala ih do tri godine nakon prestanka radnog odnosa. Poverenik smatra da je ovaj period čuvanja predugačak i nije bio podržan jasnim i specifičnim opravdanjima.
- Načela zakonitosti, poštenja i transparentnosti jer obaveštenje o privatnosti kompanije nije dalo ključne detalje, kao što su produženo čuvanje rezervnih kopija i mogućnost pristupa sadržaju e-pošte nakon prestanka radnog odnosa.
- Načela ograničenja svrhe jer ako je kompanija tvrdila da je softver korišćen u svrhu IT bezbednosti i poslovne kontinuiteta, Poverenik je smatrao da je njegova upotreba prevazilazila ove svrhe, uključujući korišćenje e-pošte u pravnim postupcima.
Najzad, Poverenik je utvrdio da je postupanje poslodavca bilo u suprotnosti sa važećim italijanskim zakonodavstvom o nadzoru zaposlenih, koje zahteva prethodni dogovor sa sindikatima ili odobrenje posebne institucije i da je u tom smislu sistematsko čuvanje e-pošte tokom produženog perioda smatrano oblikom indirektnog daljinskog nadzora aktivnosti zaposlenih.
Imajuću u vidu navedeno, Poverenik je Odlukom izrekao novčanu kaznu za kompaniju u iznosu od 80.000 EUR.
Zaključak
Odluka Poverenika potvrđuje da nadzor e-pošte mora balansirati poslovne interese i prava zaposlenih na privatnost te da će od stane poverenika za zaštitu podataka o ličnosti i sudova ovakvi postupci poslodavca biti podložni strožijoj kontroli odnosno preispitavanju.
U tom smislu, poslodavac je dužan da zaposlenog obavesti o obradi njegovih podataka u skladu sa odredbama GDPR kao i da se pri obradi ovih podataka pridržava odredaba GDPR.
Implikacije Odluke su od velikog značaja, budući da se e-pošta odnosno metapodaci, često koriste u svrhu interne istrage i utvrđivanja povrede ugovornih obaveza zaposlenih i njihove disciplinske odgovornosti.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.