„Ne zovi“ registar – kakvu zaštitu podataka o ličnosti pruža u praksi?

„Ne zovi“ registar – kakvu zaštitu podataka o ličnosti pruža u praksi?

28. februar 2022.

Nedavno je hrvatska Agencija za zaštitu osobnih podataka, kao organ nadležan za pitanja zaštite podataka o ličnosti, donela rešenje kojim utvrđuje postojanje povrede prava na zaštitu podataka o ličnosti u smislu odredaba članova 5, 6. i 14. Opšte uredbe o zaštiti podataka o ličnosti EU 2016/679 („GDPR“), a usled upućivanja poziva na telefonski broj upisan u tzv. „Ne zovi“ registar.

Činjenično stanje slučaja i obrazloženje odluke

Predmetnim rešenjem utvrđeno je da je izvesno privredno društvo izvršilo nezakonitu obradu podataka o ličnosti, na način što je, radi učestvovanja u određenom istraživanju, uputilo poziv na telefonski broj fizičkog lica upisan u „Ne zovi“ registar, kojim upisom je korisnik predmetnog broja jasno uskratio svoju saglasnost za obradu navedenog podatka o ličnosti.

Navedenoj kompaniji je stoga zabranjena dalja obrada podataka o ličnosti podnosioca zahteva povodom kojeg je vođen predmetni postupak, te joj je naloženo brisanje telefonskog broja podnosioca zahteva iz interne baze podataka.

Naime, GDPR u članu 6. propisuje da je obrada podataka o ličnosti, između ostalog, zakonita ako i u meri u kojoj je neophodna radi ostvarivanja legitimnih interesa rukovaoca ili trećeg lica, osim ukoliko nad navedenim interesima prevladavaju interesi i osnovna prava i slobode lica na koje se takvi podaci odnose, a koji zahtevaju zaštitu (naročito ako je reč o detetu). Takođe, GDPR predviđa da je rukovalac u obavezi da preduzme odgovarajuće organizacione i tehničke mere radi usklađivanja sa zahtevima zakonitosti obrade iz člana 5. predmetne uredbe. Pored navedenog, rukovalac je u konkretnom slučaju povredio i odredbe člana 14. GDPR, na način što licu čiji su podaci o ličnosti bili predmet obrade nije pružio dovoljno podataka o samoj obradi.

„Ne zovi“ registar u Zakonu o zaštiti potrošača Republike Srbije

Kao što smo već pisali u jednom od naših prethodnih članaka (dostupan ovde), „Ne zovi“ registar je u Republici Srbiji uveden novim Zakonom o zaštiti potrošača, koji je stupio na snagu krajem prošle godine, a kojim je propisana zabrana upućivanja poziva i/ili poruka telefonom potrošačima čiji su telefonski brojevi upisani u registar potrošača koji ne žele da primaju pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom.

Predmetni registar će se voditi pri regulatornom telu nadležnom za elektronske komunikacije (RATEL), pri čemu se upis u isti vrši na zahtev potrošača i bez naknade, od strane operatora elektronskih komunikacija sa kojim potrošač ima zaključen ugovor.

Prvi korak ka uvođenju navedenog registra jeste izrada podzakonskog akta od strane Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, u roku od godinu dana od stupanja na snagu novog zakona, a kojim će se bliže urediti način upisa i ispisa, uslovi i način korišćenja i vođenja registra, kao i obrazac zahteva za upis i ispis iz registra.

Imajući u vidu da prethodno pomenuti podzakonski akt još uvek nije donet, odnosno da predmetni registar u ovom trenutku još uvek nije uspostavljen, ostaje da se vidi kakva će biti praksa domaćih organa po ovom pitanju.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.