Nakon 17. maja 2023. godine osnivanje privrednih društava moguće samo elektronskim putem
26. april 2023.U Službenom glasniku broj 105/2021 od 08. novembra 2021. godine objavljene su izmene i dopune Zakona o postupku registracije u Agenciji za privredne registre („Zakon“).
Međutim, iako su izmene i dopune Zakona stupile na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom glasniku, odnosno 16. novembra 2021. godine, pojedine odredbe Zakona su u primeni počev od 17. novembra 2022. godine, odnosno 17. maja 2023. godine.
Jedna od odredbi Zakona koja će biti u primeni od maja ove godine tiče se dopune člana 9. Zakona i praktično znači da nakon 17. maja 2023. godine neće postojati mogućnost da se Agenciji za privredne registre prijava za osnivanje društva sa ograničenom odgovornošću, akcionarskog društva, komanditnog društva i ortačkog društva podnese u papirnoj formi, bilo neposredno ili putem pošte.
Ipak, za sada, druge vrste registracionih prijava (kao što su promene registrovanih podataka) Agenciji za privredne registre mogu se podnositi na isti način kao i do sada – u papirnoj formi, neposredno ili putem pošte.
- Podnosilac elektronske registracione prijave
Podnosilac elektronske registracione prijave osnivanja mora posedovati kvalifikovani elektronski sertifikat koji je izdat od strane sertifikacionog tela Republike Srbije. To ne znači da podnosioci elektronske registracione prijave mogu biti samo domaća lica – državljani Republike Srbije, već podnosioci mogu biti i strana lica obzirom da mogu pribaviti kvalifikovani elektronski sertifikat pod istim uslovima kao i državljani Republike Srbije.
Kvalifikovani elektronski sertifikat izdaju sertifikaciona tela Republike Srbije, a trenutno je u Republici Srbiji registrovano pet ovih tela – u okviru Pošte, Privredne komore Srbije i MUP-a, kao i Halcom i E-Smart Systems.
- Forma dokumenata dostavljena uz elektronsku registracionu prijavu
Sva dokumenta koja se prilažu uz registracionu prijavu moraju biti u elektronskoj formi, odnosno najpre sačinjena u elektronskoj formi i potpisana elektronskim potpisom ili pečatom izdavaoca, u skladu sa propisima kojima se uređuje elektronski potpis i elektronski dokument. Primera radi, osnivački akt potpisuju osnivači elektronskim putem, potvrda banke mora biti potpisana elektronski od strane ovlašćenog lica banke i slično.
Agencija za privredne registre ne pojašnjava bliže u uputstvima šta se podrazumeva pod elektronskim potpisom, odnosno da li je ispunjen gorenavedeni uslov ukoliko neko lice potpiše dokument i naprednim oblikom elektronskog potpisa, npr. putem DocuSign ili je neophodno da lice koje potpisuje dokument (uključujući osnivača) poseduje isključivo kvalifikovani elektronski sertifikat.
Nadalje, ukoliko dokumenti koji se predaju uz elektronsku registracionu prijavu nisu izvorno sačinjeni u elektronskoj formi već samo u papirnoj, neophodno je pre podnošenja istih Agenciji za privredne registre izvršiti digitalizaciju dokumenata, odnosno konvertovati ih u elektronsku formu.
Imajući u vidu da se digitalizacijom dokumenta, odnosno prebacivanjem u elektronsku formu stvara obična kopija dokumenta, neophodno je da tako digitalizovan dokument „overi“ neko od sledećih lica:
- Lice koje je dokument izdalo – to praktično znači da, primera radi, ovlašćeni službenik banke koji je potpisao papirnu potvrdu banke o uplati osnivačkog uloga overava istu svojim elektronskim potpisom, u skladu sa uputstvima sa zvanične platforme Agencije za privredne registre;
- Lice koje je zakonom ovlašćeno za overu prepisa – odnosno javni beležnik koji je ovlašćen da izvrši digitalizaciju i overu svakog dokumenta izvorno sačinjenog u papirnoj formi;
- Advokat upisan u imenik advokata Advokatske komore Srbije – ne postoji ograničenje u pogledu vrste dokumenta koju advokat može za ove potrebe digitalizovati i „overiti“ svojim elektronskim potpisom ili kvalifikovanim elektronskim pečatom, ali je jako bitna informacija da kada digitalizaciju i „overu“ određenog dokumenta vrši advokat, taj isti advokat mora biti potpisnik elektronske registracione prijave osnivanja.
- Dostavljanje pisanog otpravka odluke registratora
U skladu sa novim načinom podnošenja prijave osnivanja privrednog društva elektronskim putem, izmenjen je i način dostavljanja pisanog otpravka odluke registratora.
Naime, u skladu sa odredbama izmenjenog člana 24. Zakona, dostavljanje otpravka odluke registratora vrši se na zahtev podnosioca prijave u cilju informisanja, te ako je prijava podneta elektronskim putem, otpravak odluke registratora dostavlja se u elektronskoj formi na adresu za prijem elektronske pošte koja je označena u prijavi.
Ukoliko je prijavu osnivanja podneo punomoćnik, dostavljanje otpravka odluke vrši se punomoćniku u elektronskoj formi na adresu koja je označena u prijavi.
Kako je objavila Agencija za privredne registre, novina koja se odnosi na osnivanje određenih formi privrednih društava elektronskim putem uvedena je u skladu sa konceptom e-Uprave i digitalizacijom poslovanja celokupne privrede, te se na ovaj način stvaraju uslovi za smanjenje troškova i smanjuje vreme obrade zahteva od strane Agencije za privredne registre što doprinosi većoj efikasnosti.
Dodatno, biće uvedena opcija podnošenja registracione prijave promene prodataka o privrednim društvima elektronskim putem u doglednom periodu, kada se ispune tehnički preduslovi za to, a nama ostaje da se pripremimo za prvi talas digitalizacije koja nas očekuje u maju mesecu.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.