Ministarstvo rada objavilo Vodič za bezbedan i zdrav rad od kuće

Ministarstvo rada objavilo Vodič za bezbedan i zdrav rad od kuće

29. januar 2021.

Uprava za bezbednost i zdravlje na radu pri Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja objavila je Vodič za bezbedan i zdrav rad od kuće („Vodič za rad od kuće“), dostupan ovde.

Imajući u vidu da rad od kuće sve više postaje uobičajeni način obavljanja poslova za veliki broj zaposlenih kako zbog razvoja informacionih tehnologija koje to omogućavaju, tako i zbog aktuelne epidemiološke situacije u vezi sa postojanjem opasnosti od širenja zarazne bolesti COVID-19, proizlazi da je u pitanju složena vrsta rada koja prethodno zahteva sprovođenje zakonskih, kao i drugih mera.

Vodič za rad od kuće Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja („Ministarstvo“) namenjen je poslodavcima i zaposlenima i daje osnovne smernice i preporuke u cilju zaštite bezbednosti i zdravlja na radu od kuće.

Šta je rad od kuće i kako se reguliše?

Rad od kuće, u smislu Vodiča za rad od kuće, jeste korišćenje informacionih i komunikacionih tehnologija (stoni računar, prenosivi računar – laptop, pametni telefon i tablet) koje omogućavaju obavljanje poslova van prostorija poslodavca.

Kako bi se regulisao radnopravni status zaposlenog na radu od kuće neophodno je da poslodavac sa zaposlenim zaključi aneks ugovora o radu, kojim će se ugovoriti mogućnost obavljanja rada od kuće za određen vremenski period, u skladu sa odlukom o rasporedu radnog vremena koju donosi poslodavac u zavisnosti od potreba posla.

Naime, odredbama člana 42. Zakona o radu propisano je šta sve treba da sadrži ugovor o radu kojim se zasniva radni odnos za obavljanje poslova van prostorija poslodavca koji obuhvata rad na daljinu i rad od kuće, a iste odredbe bi morao da sadrži i pomenuti aneks ugovora o radu.

Iako u Zakonu o bezbednosti i zdravlju na radu nisu propisane odredbe koje se odnose na rad od kuće, u smislu definicije izdvojenog mesta rada, procene rizika na radu od kuće i dr, Ministarstvo u ovom vodiču navodi da ne postoje prepreke i ograničenja za sprovođenje ovog zakona kada zaposleni obavlja rad od kuće.

Bezbednost i zdravlje na radu zaposlenih koji rade od kuće

U Vodiču za rad od kuće takođe je ukazano da su poslodavci dužni da se brinu za sve svoje zaposlene i u okolnostima rada van prostorija poslodavca, u meri u kojoj je to izvodljivo, te da obezbede uslove bez rizika po fizičko i psihičko zdravlje.

Kako bi se olakšalo prepoznavanje i utvrđivanje rizika na radu od kuće u prilogu Vodiča za rad od kuće pripremljena je Kontrolna lista za rad od kuće.

Kontrolna lista može da pomogne pri prepoznavanju opasnosti, štetnosti i potencijalnih preventivnih mera i, ako se koristi na pravi način, može da bude deo procene rizika. Ona nije namenjena obuhvatu svih rizika na radnom mestu, ali je potrebno i prilagoditi je određenom sektoru ili radnom mestu.

Pa tako, neka od pitanja koja čine Kontrolnu su: da li prostorija ima prirodno svetlo, da li buka ometa pažnju zaposlenog koji radi od kuće, da li je ekran/monitor ispravno postavljen da nema sjaj ili odsjaj koji izaziva zamor očiju, da li zaposleni koji radi od kuće ima dovoljno kontakta sa svojim kolegama itd.

U delu „B“ Kontrolne liste su zatim navedeni primeri preventivnih mera koje se mogu preduzeti radi sprečavanja ili smanjenja rizika.

Procena rizika i kontrola sprovođenja mera bezbednosti i zdravlja na radu

Bez obzira što radna sredina u uslovima rada od kuće nije pod kontrolom poslodavca, ovakva vrsta rada može biti obuhvaćena aktom o proceni rizika na radnom mestu i u radnoj okolini, sa preciznim opisom procesa rada i procenom rizika od nastanka povreda i/ili oštećenja zdravlja na radnom mestu u radnoj okolini i merama za otklanjanje ili smanjivanje rizika.

Procenom rizika posebnu pažnju treba obratiti na radnu okolinu, opremu za rad sa ekranom, rizik od požara i mentalno zdravlje zaposlenih.

Takođe, u ovom delu su predviđene i preporuke i smernice za praćenje i kontrolisanje rada od kuće zaposlenih.

Obaveze poslodavca i zaposlenih

Neke od obaveza poslodavca predviđenih Vodičem za rad od kuće su: da obezbedi bezbedno i zdravo radno mesto i radnu okolinu; da vodi računa o zdravlju svojih zaposlenih, uključujući i mentalno zdravlje; redovno održava kontakte sa zaposlenim; da obezbedi opremu za rad zaposlenom ukoliko je zaposleni nema u svom vlasništvu (npr. poslodavac će zaposlenima obezbediti računar, softver, pristup internetu i dr.); da sprovodi nadzor nad obavljenim poslom zaposlenog itd.

Neke od obaveza zaposlenih predviđenih Vodičem za rad od kuće su: da primenjuje mere za bezbedan i zdrav rad; da namenski koristi opremu za rad i da sa njom pažljivo rukuje, da ne bi ugrozio svoju bezbednost i zdravlje kao i bezbednost i zdravlje članova svoje porodice; pre početka rada pregleda radno mesto uključujući opremu za rad koju koristi i da u slučaju uočenih nedostataka obavesti poslodavca; uspostavi ravnotežu između poslovnog i privatnog života; u toku ugovorenog radnog vremena održava redovnu i pravovremenu komunikaciju sa poslodavcem; prijavi sve opasnosti i probleme u skladu sa internim procedurama poslodavca itd.

Iako je objavljivanje Vodića za rad od kuće svakako korisno i za poslodavce i za zaposlene, sasvim je izvesno da će rad od kuće, bilo kao trajno ili privremeno rešenje, zahtevati izmenu i dopunu postojećih propisa, kako bi uslovi rada, ali i raspodela obaveza i odgovornosti bili eksplicitno utvrđeni i regulisani.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.