Koliki trošak za poslodavca predstavljaju sistematski pregledi zaposlenih?
10. maj 2021.Zakon o radu, kao jedno od osnovnih prava, predviđa da zaposleni ima pravo na bezbednost i zdravlje na radu, kao i zdravstvenu zaštitu, u skladu sa zakonom i opštim aktom, odnosno ugovorom o radu.
S tim u vezi, Zakon o zdravstvenoj zaštiti sadrži posebne odredbe koje se odnose na društvenu brigu za zdravlje na nivou poslodavca, te propisuje da poslodavac organizuje i obezbeđuje iz svojih sredstava zdravstvenu zaštitu zaposlenih, radi stvaranja uslova za zdravstveno odgovorno ponašanje i zaštitu zdravlja na radnom mestu zaposlenog, koja, između ostalog, obuhvata i preventivne preglede zaposlenog (prethodne, periodične, kontrolne i ciljane preglede) u zavisnosti od pola, uzrasta i uslova rada, kao i pojave profesionalnih bolesti, povreda na radu i hroničnih bolesti, u skladu sa zakonom.
S obzirom na to da poslodavac snosi trošak navedenih pregleda, kao i da isti predstavljaju određeno davanje zaposlenima, postavlja se pitanje njihovog poreskog tretmana i obaveze plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, odnosno da li se navedeno može smatrati zaradom zaposlenih.
Zakon o porezu na dohodak građana propisuje da se pod zaradom u smislu ovog zakona, smatra zarada koja se ostvaruje po osnovu radnog odnosa, definisana zakonom kojim se uređuju radni odnosi i druga primanja zaposlenog.
Zakonom o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje utvrđeno je da je osnovica doprinosa za zaposlene i za poslodavce zarada, odnosno plata i naknada zarade, odnosno plate u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose, opštim aktom i ugovorom o radu, odnosno rešenjem nadležnog organa.
U vezi sa navedenim nadležno ministarstvo je još 2011. godine zauzelo stav da ukoliko poslodavac, u cilju pružanja redovne zdravstvene (sistematskih pregleda) pod jednakim uslovima svim svojim zaposlenima radi utvrđivanja njihovog zdravstvenog stanja u funkciji obavljanja poslova radnog mesta na koje su raspoređeni, a saglasno opštem aktu poslodavca, na svoj teret obezbeđuje sredstva i vrši plaćanje direktno na račun zdravstvene ustanove koja pruža usluge, navedeno ne predstavlja davanje zaposlenima od strane poslodavca i kao takvo ne podleže oporezivanju porezom na dohodak građana na zaradu i plaćanju doprinosa za obavezno socijalno osiguranje (Mišljenje Ministarstva rada i socijalne politike, br. 011-00-00012/2011-02 od dana 13.01.2011. godine).
Dakle, iz navedenog proističe da poslodavac jeste dužan da obezbedi zaposlenima odgovarajuću zdravstvenu zaštitu i periodične zdravstvene preglede o svom trošku, a koji može biti izuzet od oporezivanja i plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, pod sledećim uslovima:
- da se sistematski pregledi obezbeđuju za sve zaposlene pod jednakim uslovima;
- da se isti sprovode radi utvrđivanja zdravstvenog stanja zaposlenih, a koji su u vezi sa obavljanjem poslova kod poslodavca;
- da poslodavac vrši plaćanje iz svojih sredstava;
- da poslodavac vrši plaćanje direktno na račun zdravstvene ustanove koja pruža uslugu sistematskog pregleda.
Navedeno je potvrđeno i nedavno objavljenim mišljenjem Ministarstva finansija br. 011-00-135/2021-04 od dana 31.03.2021. godine.
Sa druge strane, kada poslodavac vrši plaćanje na način koji odstupa od navedenih uslova, i to ako se plaćanje ne vrši direktno zdravstvenim ustanovama već privrednom društvu koje ne obavlja zdravstvenu delatnost – npr. osiguravajućem društvu sa kojim poslodavac ima zaključen ugovor o dobrovoljnom zdravstvenom osiguranju zaposlenih, Ministarstvo finansija je na stanovištu da takvo plaćanje iz sredstava poslodavca predstavlja davanje zaposlenima od strane poslodavca i da kao takvo podleže oporezivanju i plaćanju poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje po osnovu zarade, uz primenu neoporezivog iznosa u skladu sa Zakonom o porezu na dohodak građana, odnosno Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.