Izmene u postupku registracije u Agenciji za privredne registre
6. decembar 2021.Dana 16.11.2021. godine stupio je na snagu Zakon o izmenama i dopunama Zakona o postupku registracije u Agenciji za privredne registre (Službeni glasnik RS br. 105/2021) („Zakon“), s tim da je primena pojedinih njegovih odredaba odložena za propisani period.
Osnovni cilj Zakona jeste smanjenje vremena, ali i troškova potrebnih za osnivanje privrednih subjekata, unapređenje uslova za otpočinjanje poslovanja, te neopohodnost otklanjanja pravnih praznina uočenih u dosadašnjoj primeni predmetnog propisa, a u svemu u skladu sa merama iz Akcionog plana Programa za unapređenje pozicije Republike Srbije na rang listi Svetske banke o uslovima poslovanja – „Doing Business“ za period 2020-2023. godine.
Podnošenje registracione prijave razrešenja zastupnika privrednog društva
Shodno Zakonu, budući da je odluka nadležnog organa privrednog društva o razrešenju zastupnika društva konstitutivnog karaktera – što znači da promena nastupa danom donošenja odluke – razrešeni zastupnik nije ovlašćen da Agenciji za privredne registre („APR“) podnese prijavu za registraciju brisanja sopstvenog zastupničkog svojstva, s obzirom da mu je isto prestalo danom donošenja pomenute odluke.
U vezi sa prethodno navedenim, Zakon takođe propisuje da, ukoliko istovremeno sa razrešenjem jedinog nije imenovan novi zastupnik društva, podnosilac registracione prijave razrešenja lica ovlašćenog za zastupanje društva može biti član društva, čime se društvu olakšava blagovremena registracija predmetnih promena.
Pribavljanje podataka i dokumenata po službenoj dužnosti
U cilju efikasnosti postupka registracije, kao i usklađivanja sa odredbama Zakona o opštem upravnom postupku, Zakon propisuje da podatke i dokumente koji se podnose uz prijavu, a o kojima se vode službene evidencije, registrator pribavlja po službenoj dužnosti, tj. direktnim uvidom u službenu evidenciju, posredstvom tzv. servisne magistrale organa ili na drugi način u skladu zakonom kojim se uređuje elektronska uprava, osim ukoliko podnosilac prijave izjavi da će takve podatke i dokumente pribaviti sam.
Rok za odlučivanje o prijavi, odnosno donošenje rešenja
Prema Zakonu, registrator rešenjem odlučuje o prijavi u roku od pet radnih dana od dana prijema prijave.
U vezi sa prethodno pomenutom obavezom registratora da po službenoj dužnosti pribavi relevantne podatke i dokumente, Zakon precizira da rok od pet radnih dana počinje da teče narednog dana od dana pribavljanja podataka, tj. dokumenata, osim ako je njihovo pribavljanje izvršeno neposrednim uvidom u službenu evidenciju drugog organa, preko servisne magistrale ili na drugi prihvaćen način u skladu zakonom kojim se uređuje elektronska uprava, u kom slučaju se predmetni rok računa od dana pribavljanja tih podataka i dokumenata.
Elektronska forma prijave osnivanja privrednog društva
Zakon propisuje da se prijava za osnivanje privrednog društva podnosi APR samo u elektronskoj formi, a u koje svrhe je neophodno posedovati kvalifikovani elektronski potpis, izdat od strane sertifikacionog tela u Srbiji.
Reč je o odredbi čija je primena odložena, odnosno koja će se primenjivati po isteku 18 meseci od dana stupanja na snagu Zakona.
Overa digitalizovanog akta
U skladu sa odredbama Zakona o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju, ukoliko se uz prijavu dostavlja akt, odnosno dokument koji je prethodno izvorno sačinjen u papirnoj formi, dostavlja se primerak tog akta, odnosno dokumenta koji je digitalizovan i overen u skladu sa navedenim zakonom.
Digitalizaciju akta, tj. dokumenta i potvrđivanje istovetnosti originalu, za potrebe sprovođenja postupka pred APR u skladu sa Zakonom, osim lica utvrđenih pomenutim zakonom kojim se uređuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju, može izvršiti i advokat upisan u imenik advokata Advokatske komore Srbije, ukoliko svojim elektronskim potpisom, odnosno kvalifikovanim elektronskim pečatom istovremeno potpisuje i prijavu uz koju se taj akt, odnosno dokument dostavlja. Advokat je dužan da čuva original akta, odnosno dokumenta koji je digitalizovao i podneo APR, kao i sam digitalizovani akt, tj. dokument.
Prethodno navedene odredbe primenjivaće se po isteku godinu dana od dana stupanja na snagu Zakona.
Ispravka greške u registru
Shodno odredbama Zakona, ako je prilikom registracije načinjena greška u registru, koja se odnosi na greške u pisanju ili računanju i druge očigledne netačnosti, registrator će, odmah po saznanju za grešku ili u roku od pet radnih dana od dana podnošenja zahteva za ispravku, izvršiti ispravku i o tome pisanim putem obavestiti subjekta registracije, odnosno podnosioca zahteva za ispravku.
Međutim, ako je registrator za grešku u registru saznao po prijemu prijave, odmah će postupiti na prethodno opisani način i ispraviti utvrđenu grešku, dok će prijavu odbaciti zbog neispunjavanja uslova iz člana 14. tačka 7) Zakona, tj. zbog toga što činjenice iz prijave nisu saglasne sa podacima koji su registrovani u registru koji postupa po prijavi, uz poziv podnosiocu prijave da u roku iz člana 17. stav 3. Zakona (30 dana), otkloni nedostatak tako što će podatke iz prijave i dokumentacije uz prijavu usaglasiti sa novim stanjem u registru, bez plaćanja naknade za registraciju.
Ukoliko registrator, odlučujući o zahtevu za ispravku greške, utvrdi da greška nije načinjena, donosi rešenje kojim se takav zahtev odbija kao neosnovan.
Dostavljanje pisanog otpravka odluke
Zakon propisuje da se dostavljanje pismenog otpravka odluke registratora vrši na zahtev podnosioca prijave, a u cilju informisanja, na jedan od sledećih načina:
- poštanskom pošiljkom, na registrovanu adresu za prijem pošte pravnog lica ili preduzetnika;
- poštanskom pošiljkom, na adresu sedišta pravnog lica ili preduzetnika, ako adresa za prijem pošte nije registrovana;
- slanjem na registrovanu adresu za prijem elektronske pošte u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju;
- preuzimanjem u sedištu APR ili njenih organizacionih delova;
- poštanskom pošiljkom, na adresu prebivališta ili boravišta fizičkog lica koje je stranka u postupku.
Izuzetno, ako je podneta elektronska prijava, otpravak odluke registratora u elektronskoj formi dostavlja se na registrovanu adresu za prijem elektronske pošte ili na adresu za prijem elektronske pošte koja je označena u prijavi.
Pored navedenog, korisnicima usluge elektronske uprave koji su registrovani u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronska uprava, dostava se vrši isključivo u Jedinstveni elektronski sandučić, s tim da je primena ove odredbe odložena tako da će se primenjivati po isteku 18 meseci od dana stupanja Zakona na snagu.
Ostale izmene
Za kraj, Zakon predviđa da obaveza plaćanja naknade za postupak registracije, evidentiranja, objavljivanja, rezervacije naziva, postupke po ostalim zahtevima, kao i za druge usluge koje pruža APR, nastaje danom podnošenja prijave, odnosno danom podnošenja zahteva za izvršenje druge usluge.
Takođe, Zakon propisuje da registrator rešenjem odbija zahtev za izdavanje izvoda ili potvrde iz evidencije za koji je utvrdio da je neosnovan, čime se otklanja uočena pravna praznina i izbegava eventualna žalba zbog tzv. ćutanja uprave.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.