Elektronsko fakturisanje – izdavanje faktura na potpuno nov način
30. jun 2021.Iako postojeći zakonodavni okvir u Republici Srbiji već neko vreme dozvoljava izdavanje elektronskih faktura, što je nesporno potvrđeno zajedničkim objašnjenjem Ministarstva finansija i Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija od 12. decembra 2017. godine, Narodna Skupština Republike Srbije nedavno je usvojila Zakon o elektronskom fakturisanju („Zakon“) koji na bitno drugačiji način uređuje ovo pitanje.
Zakon je stupio na snagu 7. maja 2021. godine, međutim zbog velikih promena koje donosi u dosadašnjem načinu poslovanja privrednih subjekata, primena odredbi ovog zakona je odložena, kako je pojašnjeno u nastavku teksta.
Predmet regulisanja
Zakon uređuje pitanja izdavanja, slanja, prijema, obrade, čuvanja, sadržine i elemenata elektronskih faktura u transakcijama između subjekta javnog i privatnog sektora.
Kao glavnu novinu Zakon uvodi elektronsku fakturu (e-faktura), kao digitalnu, dematerijalizovanu verziju fakture koja se putem softvera prenosi od izdavaoca do primaoca.
Kategorije obveznika
Elektronsko fakturisanje je predviđeno da se odvija između subjekata privatnog i javnog sektora, između dva subjekta privatnog sektora, između dva subjekta javnog sektora, kao i PDV punomoćnika stranih lica u Republici Srbiji.
Pod subjektom privatnog sektora podrazumeva se samo obveznik poreza na dodatu vrednost, dok obveznici poreza na prihod od samostalne delatnosti i obveznik poreza na dobit pravnih lica mogu biti dobrovoljni korisnici sistema elektronskih faktura.
Bitna novina u odnosu na ranije poimanje elektronskog fakturisanja jeste tzv. sistem elektronskih faktura koji predstavlja informatičko-tehnološko rešenje kojim upravlja centralni informacioni posrednik, kao jedinica u okviru Ministarstva finansija, i preko koga se vrši slanje, prijem, evidentiranje, obrada i čuvanje elektronskih faktura.
Obaveza izdavanja e-faktura izuzetno ne postoji u tri slučaja:
- za avans/promet na malo u skladu sa zakonom koji uređuje fiskalizaciju
- za ugovornu obavezu usmerenu prema korisnicima sredstava iz međunarodnih okvirnih sporazuma;
- za nabavku, modernizaciju i remont naoružanja i vojne opreme, nabavku bezbednosno osetljive opreme, kao i sa njima povezanim nabavkama.
Zakonske razlike između subjekta privatnog i javnog sektora u kontekstu e-fakture
I Različiti tretmani za primaoce e-fakture
- Ukoliko primalac e-fakture koji je subjekt javnog sektora ne prihvati ili ne odbije e-fakturu izdatu od strane izdavaoca e-fakture, neposredno ili preko informacionog posrednika, e-faktura se po isteku roka od 15 dana od dana prijema smatra prihvaćenom.
- Ukoliko primalac e-fakture koji je subjekat privatnog sektora ne prihvati ili ne odbije izdatu fakturu, neposredno ili preko informacionog posrednika, primalac će posle po isteku roka od 15 dana od dana prijema e-fakture biti ponovo obavešten da je e-faktura izdata.
Ako subjekat privatnog sektora kao primalac e-fakture ne prihvati ili ne odbije e-fakturu u roku od 5 dana od dana dobijanja ponovnog obaveštenja da je e-faktura izdata, e-faktura po isteku ovog roka smatra se odbijenom.
II Razlike u propisanoj dužini čuvanja
- E-faktura izdata ili primljena od strane subjekta javnog sektora čuva se trajno u sistemu e-faktura.
- E-faktura izdata i primljena od strane subjekta privatnog sektora čuva u roku od 10 godina od isteka godine u kojoj je izdata e-faktura.
Početak primene
Prelazak na elektronsko fakturisanje će se odigravati u fazama, postepeno u jednogodišnjem roku od 1. januara 2022. godine do 1. januara 2023. godine, i to:
- Obaveza subjekta javnog sektora da primi i čuva e-fakturu kao i obaveza izdavanja e-fakture drugom subjektu javnog sektora primenjuje se od 01.01.2022. godine.
- Obaveza subjekta javnog sektora da izda e-fakturu subjektu privatnog sektora primenjuje se od 01.07.2022. godine.
- Obaveza subjekta javnog sektora da elektronski evidentira obračun PDV-a primenjuje se od 01. 01.2022.
- Obaveze subjekta privatnog sektora da izda e-fakturu subjektu javog sektora primenjuje se od 01.01.2022. godine.
- Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva e-fakturu izdatu od strane subjekta javnog sektora, kao i e-fakture izdate od strane subjekta privatnog sektora primenjuje se od 01.07.2022. godine.
- Obaveza izdavanja i čuvanja e-fakture u transakcijama između subjekta privatnog sektora primenjuje se od 01.01.2023.
- Obaveza elektronskog evidentiranja obračuna poreza na dodatnu vrednost, osim transakcija u kojima je jedna od strana subjekt javnog sektora primenjuje se od 01.01.2023.
Kaznene odredbe
Za prekršaje propisane Zakonom predviđene su novčane kazne u rasponu od 200.000,00 do 2.000.000,00 dinara za pravno lice, od 50.000,00 do 500.000,00 dinara za preduzetnika i od 50.000,00 do 150.000,00 dinara za odgovorno lice u pravnom licu.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.