Ekonomske mere, fiskalne pogodnosi i direktna davanja privrednim subjektima usled COVID-19 krize

Ekonomske mere, fiskalne pogodnosi i direktna davanja privrednim subjektima usled COVID-19 krize

13. april 2020.

Na sednici Vlade Republike Srbije održanoj 10. aprila 2020. godine usvojen je set uredbi radi implementacije najavljenih ekonomskih mera pomoći privatnom sektoru.

  • Uredba o fiskalnim pogodnostima i direktnim davanjima privrednim subjektima u privatnom sektoru i novčanoj pomoći građanima u cilju ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled bolesti COVID-19.

Fiskalne pogodonosti i davanja se odnose na privredne subjekti u privatnom sektoru, odnosno na sva rezidentna pravna lica, sve rezidentne preduzetnike, ogranke i predstavništva stranih pravnih lica.

Privredni subjekti u privatnom sektoru mogu da koriste fiskalne pogodnosti i direktna davanja pod uslovom da počev od 15. marta 2020. godine pa do dana stupanja na snagu Uredbe dana 10. aprila 2020. godine nisu smanjivali broj zaposlenih za više od 10%, ne računajući zaposlene koji su sa privrednim subjektom u privatnom sektoru zaključili ugovor o radu na određeno vreme pre 15. marta 2020. godine za period koji se završava u periodu od 15. marta 2020. godine pa do dana stupanja na snagu ove uredbe. Takođe, potrebno je i da su privredni subjekti osnovani i registrovani kod nadležnog organa ili organizacije, pre 15. marta 2020. godine, odnosno da su u navedenom periodu postali obveznici PDV.

Fiskalne pogodnosti i direktna davanja mogu da koriste i preduzetnici, preduzetnici poljoprivrednici i preduzetnici paušalci koji su registrovali privremeni prestanak obavljanja delatnosti najranije na dan 15. marta 2020. godine.

  • ODLAGANJE DOSPELOSTI PLAĆANJA JAVNIH PRIHODA

Uredbom su propisane fiskalne pogodnosti odlaganja dospelosti za plaćanje određenih javnih prihoda koji dospevaju za plaćanje u periodu od 1. aprila do 30. juna 2020. godine, a izuzetno do 31. jula 2020. godine za porez i doprinose za obavezno socijalno osiguranje koji se plaćaju na zaradu za mesec jun 2020. godine, i odlaganje njihovog plaćanja, i to:

poreza na dohodak građana na zarade i naknade zarada i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje na zarade i naknade zarada, kao i poreza i doprinosa na ličnu zaradu preduzetnika i preduzetnika poljoprivrednika,  za mesec mart, april i maj 2020. godine, odnosno po izboru poreskog obveznika za mesec april, maj i jun 2020. godine za one poreske obveznike koji su isplate zarada i naknada zarade, kao i lične zarade preduzetnika  i preduzetnika poljoprivrednika za mesec mart 2020. godine delimično ili u celosti izvršili do dana stupanja na snagu ove uredbe;

akontacije poreza na prihod od samostalne delatnosti za mart, april i maj mesec 2020. godine za preduzetnike i preduzetnike poljoprivrednike koji su se opredelili za isplatu lične  zarade i preduzetnike druga lica;

akontacije poreza i doprinosa na prihod od samostalne delatnosti za mart, april i maj mesec 2020. godine za preduzetnike i preduzetnike poljoprivrednike koji se nisu opredelili za isplatu lične  zarade, kao i akontacije poreza i doprinosa na prihod od samostalne delatnosti za mart, april i maj mesec 2020. godine za preduzetnike paušalce;

akontacije poreza na dobit pravnih lica za mart, april, i maj mesec 2020. godine, odnosno za obveznike sa poslovnom godinom različitom od kalendarske, akontacija poreza na dobit pravnih lica koje dospevaju 15. aprila, 15. maja i 15. juna 2020. godine.

Dospelost za plaćanje navedenih poreza i doprinosa može da bude odložena do 4. januara 2021. godine, uz mogućnost plaćanja duga na najviše 24 jednake mesečne rate bez plaćanja kamate.

  • DIREKTNA DAVANJA

Direktna davanja podrazumevaju uplatu bespovratnih novčanih sredstava privrednim subjektima, koja mogu da se koriste isključivo za isplate zarada i naknada zarada zaposlenima.

Preduzetnik, preduzetnik paušalac, preduzetnik poljoprivrednik, preduzetnik drugo lice, pravna lica koja su razvrstana kao mikro, mala i srednja, mogu da ostvare pravo na uplatu bespovratnih novčanih sredstava iz budžeta, i to:  u maju, junu i julu 2020. godine u iznosu koji se dobija kao proizvod: broja zaposlenih sa punim radnim vremenom za čije je zarade i naknade zarada podneo Obrazac PPP-PD za obračunski period mart, april i maj 2020.  godine i iznosa osnovne minimalne neto zarade za mart 2020. godine.

Pritom, broj zaposlenih kod preduzetnika uvećava se za 1 (jedan), osim u slučaju kada preduzetnik ima istovremeno i status zaposlenog ili korisnika penzije, a uvećava se i za broj zaposlenih sa nepunim radnim vremenom tako što se za svakog zaposlenog sa nepunim radnim vremenom ukupan broj zaposlenih uvećava srazmerno ugovorenom procentu angažovanja zaposlenog sa nepunim radnim vremenom u odnosu na puno radno vreme, a što se utvrđuje na osnovu podataka iz Obrasca PPP-PD za odgovarajući obračunski period.

Međutim, broj zaposlenih umanjuje se za broj zaposlenih za koje isplata zarade ili naknade zarade, za obračunski period u celosti pada na teret drugih isplatilaca (npr. naknada zarade koja se isplaćuje na teret RFZO: za bolovanje preko 30 dana za slučaj privremene sprečenosti za rad zbog bolesti ili povreda van rada, zbog propisane mere obavezne izolacije, zbog bolesti ili komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće, za vreme porodilјskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta, odsustva sa rada radi posebne nege deteta).

Pravno lice koje je razvrstano kao veliko pravno lice može da ostvari pravo na uplatu bespovratnih novčanih sredstava u iznosu koji se dobija kao proizvod iznosa 50% osnovne minimalne neto zarade za mart 2020. godine i zbira broja zaposlenih sa punim radnim vremenom za koje je doneto rešenje o prekidu rada počev od 15. marta 2020. godine u skladu sa članom 116. Zakona o radu i zaposlenih sa punim radnim vremenom kojima je doneto rešenje o prekidu rada počev od 15. marta 2020. godine u skladu sa članom 117. Zakona o radu.

Broj zaposlenih uvećava se i za broj zaposlenih sa nepunim radnim vremenom za koje je doneto rešenje o prekidu rada iz stava 1. ovog člana i na način opisan kod preduzetnika, a u skladu sa Uredbom.

Pravo na uplatu bespovratnih novčanih sredstava nemaju određena velika pravna lica, i to banke, društva za osiguranje i društva za reosiguranje, društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, davaoci finansijskog lizinga kao i platne institucije i institucije elektronskog novca.

      Prihvatanje mera i gubitak prava na korišćenje mera

Privredni subjekti prihvataju korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja propisanih ovom uredbom podnošenjem Obrasca PPP-PD sa označenim datumom plaćanja 4. januar 2021. godine.

Privredni subjekti koji izgube pravo na korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja propisanih ovom uredbom dužni  su  da plate sve obaveze za koje im je odobreno odlaganje plaćanja, da izvrše povraćaj direktnih davanja, kao i da plate pripadajuću kamatu najkasnije u roku od pet dana od dana prestanka prava na korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja.

     Isplata direktnih davanja privrednim subjektima

Privrednom subjektu se radi isplate otvara poseban namenski račun kod banke koja u momentu stupanja na snagu Uredbe vodi tekući račun tog privrednog subjekta, s tim da su privredni subjekti koji imaju otvorene tekuće račune kod više banaka dužni  da najkasnije do 25. aprila 2020. godine, putem elektronskih servisa Poreske uprave, dostave podatak o nazivu banke kod koje će biti otvoren poseban račun. Ta novčana sredstva izuzeta su od prinudne naplate, osim po nalogu Poreske uprave radi izmirenja novčanih obaveza privrednog subjekta u slučaju gubitka prava na korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja.

  • PDV TRETMAN PROMETA BEZ NAKNADE ZA ZDRAVSTVENE SVRHE

Uredbom je utvrđeno da se na promet dobara, odnosno usluga koji bez naknade izvrši obveznik PDV Ministarstvu zdravlja, Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje, odnosno zdravstvenoj ustanovi u javnoj svojini, PDV ne obračunava i ne plaća, a obveznik PDV ima pravo na odbitak prethodnog poreza po osnovu tog prometa.

Oslobođenje od plaćanja PDV primenjuje se na sve isporuke sa danom prometa u periodu od dana  uvođenja do dana  prestanka vanrednog stanja u Republici Srbiji.

  • ZABRANA ISPLATE DIVIDENDE

Skrećemo pažnju na bitnu odredbu Uredbe prema kojoj privredni subjekti koji se opredele za korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja iz budžeta, ne mogu isplaćivati dividende do kraja 2020. godine. Imajući u vidu konkretnu formulaciju, proističe zaključak da se zabrana odnosi na sve isplate u toku 2020. godine bez obzira na to u kojoj godini je ostvarena dobit, uključujući i isplatu međudividende za 2020. godinu.

U slučaju postupanja suprotno navedenoj zabrani, gubi se pravo korišćenja fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja propisanih ovom uredbom, uz primenu napred navedenih posledica (vraćanje primljenih sredstava i plaćanje kamate).

  • Uredba o utvrđivanju programa finansijske podrške privrednim subjektima za održavanje likvidnosti i obrtna sredstva u otežanim ekonomskim           uslovima usled pandemije COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2

Pravo da podnesu zahtev za kredit po ovom programu imaju preduzetnici, mikro, mali i srednji privredni subjekti. Kredit se može odobriti i ako je u zvaničnim finansijskim izveštajima privrednog subjekta za jednu od poslednje dve godine, iskazan neto gubitak ali je ostvaren poslovni dobitak.

Krediti za održavanje tekuće likvidnosti i nabavku obrtnih sredstava, odobravaće se pod sledećim uslovima: rok otplate do 36 meseci koji uključuje grejs period do dvanaest meseci, ukupno trajanje kredita je do 12 meseci grejsa i do 24 meseca otplate, kamatna stopa je 1% na godišnjem nivou, krediti se odobravaju i vraćaju u dinarima, a minimalni iznos kredita za jednog korisnika kredita sa povezanim licima za privredna društva je 1.000.000,00 dinara, a za preduzetnike, zadruge i privredne subjekte registrovane u relevantnom registru 200.000,00 dinara;

Maksimalan iznos kredita za jednog korisnika kredita sa povezanim licima može biti: za preduzetnike i mikro pravna lica do 10.000.000,00 RSD, za mala pravna lica do  40.000.000,00 RSD i za srednja pravna lica do 120.000.000,00 RSD. Otplata kredita vršiće se u mesečnim anuitetima, u grejs periodu kamata se obračunava i pripisuje glavnom dugu, osnovni uslov za realizaciju ovih kredita je zadržavanje broja zaposlenih , u skladu sa izveštajem Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja o broju radnika na određeno i neodređeno vreme na dan 16. mart 2020. godine,  s tim da se kako do dana podnošenja zahteva tako i u toku korišćenja kredita prihvata odstupanje do 10% od navedenog broja zaposlenih.

  • Uredba  o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći radi otklanjanja štetnih posledica prouzrokovanih epidemijom zarazne bolesti COVID-19

Uredbom se bliže uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći radi otklanjanja štete prouzrokovane epidemijom zarazne bolesti COVID -19 u skladu sa Zakonom o kontroli državne pomoći.

Opravdani troškovi za dodelu državne pomoći za otklanjanje štete prouzrokovane epidemijom zarazne bolesti COVID – 19 predstavljaju stvarni gubitak nastao kao direktna posledica epidemije. Državna pomoć dodeljuje se najviše do iznosa kojim učesnik na tržištu pokriva opravdane troškove, odnosno do 100% opravdanih troškova.

  • Uredba o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći radi otklanjanja ozbiljnog poremećaja u privredi prouzrokovanog epidemijom zarazne bolesti COVID – 19

Ovom uredbom bliže se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći radi otklanjanja ozbiljnog poremećaja u privredi prouzrokovanog epidemijom zarazne bolesti COVID –19 (državna pomoć za likvidnost učesnika na tržištu).

Državna pomoć za likvidnost učesnika na tržištu se može dodeliti putem sledećih instrumenata (državna pomoć) za:  likvidnost učesnika na tržištu u obliku subvencije, otpisa duga, poreskih olakšica;  subvencionisanih kamatnih stopa za kredite; garancije za kredite pod uslovima povoljnijih od tržišnih; odlaganja plaćanja poreza i/ili doprinosa za socijalno osiguranje; plate zaposlenih radi izbegavanja otpuštanja tokom epidemije zarazne bolesti COVID – 19;  likvidnost učesnika na tržištu u obliku kratkoročnog osiguranja izvoza.

  • Uredba o postupku za izdavanje dužničkih hartija od vrednosti

Ovom uredbom uređuje se pojednostavljeni postupak za izdavanje dužničkih hartija od vrednosti na teritoriji Republike Srbije i primenjuje se u svim slučajevima kada je privredno društvo donelo odluku o izdavanju dužničkih hartija od vrednosti za vreme vanrednog stanja u Republici Srbiji uvedenog zbog opasnosti od širenja zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, odnosno u roku 180 dana od dana prestanka vanrednog stanja u Republici Srbiji.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.