E-trgovina u praksi, tokom i nakon COVID-19 krize u Srbiji
31. maj 2020.Period strožih mera i boravak u domovima usled karantina tokom borbe protiv bolesti COVID-19, pokazao je pun potencijal e-trgovine u Srbiji i praktičnu primenu novih zakonskih rešenja Zakona o elektronskoj trgovini nakon dodatnog usaglašavanja sa regulativom EU.
Naime, elektronska trgovina koja se ostvaruje na način da se robe/usluge nude, naručuju i prodaju putem interneta, kao jedan od oblika trgovine na malo i pružanja usluga u smislu Zakona o trgovini, od marta tekuće godine je po svom obimu zabeležila nove rekorde kako u svetu tako i u Srbiji.
Elektronska trgovina se prevashodno obavlja putem elektronske prodaje robe/usluga preko elektronske prodavnice, preko e-commerce platforme ili putem “dropshipping“ kao oblika elektronske trgovine u situaciji kada se roba isporučuje potrošaču direktno od proizvođača ili veletrgovca. Ostala daljinska trgovina se u praksi obavlja u bitno manjem obimu, iako je reč o mnogobrojnim sredstavima komunikacije između prodavaca i kupaca (kataloška prodaja, TV prodaja, trgovina posredstvom pošte, štampanih pošiljki, telefona, govornih automata i sl.).
Pružaoci usluga informacionog društva u komercijalne svrhe su sada kako pravna, tako i fizička lica koja moraju biti registrovana za obavljanje određene delatnosti u skladu sa zakonom, (npr. preduzetnik, poljoprivredno gazdinstvo i sl.). Potrošači treba da imaju u vidu okolnost da je slanje komercijalnih poruka elektronskim putem od strane pružaoca usluga dozvoljeno samo uz prethodni pristanak lica kome je takva vrsta poruke namenjena. Stoga, pod pretnjom prekršajnog kažnjavanja i uz izricanje visokih novčanih kazni, postoji zakonska obaveza pružaoca usluga da redovno proverava i prihvata opoziv pristanka koji upućuje lice koje ne želi da prima takve komercijalne poruke.
Dodatna zaštita potrošača je implementirana kroz uvođenje mehanizma za uklanjanje nedopuštenih i nezakonitih sadržaja sa interneta. Sve češća pojava neprimerenog sadržaja na internetu je iziskivala potrebu da se izmeni domaći propis na način da će omogućeno nadležnim organima da po službenoj dužnosti ili po zahtevu stranke, donesu akte kojima nalažu pružaocu usluge informacionog društva da bez odlaganja ukloni nedopušteni sadržaj sa interneta, a najkasnije u roku od dva radna dana od dana prijema akta.
U smislu propisa Republike Srbije, ugovor može biti zaključen i u elektronskom obliku, a takvom ugovoru se ne može osporiti punovažnost samo zbog njegove forme. No, propisani su izuzeci od takvog pravila, i to u odnosu na ugovore za koje poseban zakon propisuje da se ne mogu zaključiti u elektronskom obliku, zatim ugovore koji se po zakonu sačinjavaju u formi javno potvrđene (solemnizovane) isprave ili u formi javnobeležničkog zapisa ili je za njihovu punovažnost potrebno da potpisi ugovarača budu overeni, kao i ugovore o jemstvu ako je jemac lice koje deluje izvan okvira trgovačke, poslovne ili profesionalne delatnosti.
Ugovor na daljinu se zaključuje između trgovca i potrošača u okviru organizovane prodaje ili pružanja usluga bez istovremenog fizičkog prisustva trgovca i potrošača, upotrebom jednog ili više sredstava komunikacije na daljinu. Stoga, odredbe Zakona o zaštiti potrošača se odnose i na ugovore u elektronskom obliku zaključene u smislu Zakona o elektronskoj trgovini, a trgovac je dužan da na jasan i razumljiv način potrošača obavesti o brojnim informacijama od značaja za zaključenje ugovora (npr. adresi na kojoj posluje, adresi elektronske na koju potrošač može da izjavi reklamaciju, prodajnoj ceni koja obuhvata ukupne troškove, uslovima, roku i postupku za ostvarivanje prava na odustanak od ugovora i dr.). Takođe, trgovac je dužan da u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora na daljinu i ugovora koji se zaključuje izvan poslovnih prostorija izvrši uslugu ili isporuku robe, osim ako nije nešto drugo ugovoreno. Ukoliko isporuka ugovorene robe ili pružanje ugovorene usluge nije moguće, trgovac ima obavezu da bez odlaganja o tome obavesti potrošača.
Potrošač ima pravo da odustane od ugovora zaključenog na daljinu, odnosno izvan poslovnih prostorija u roku od 14 dana (od trenutka kada roba dospe u državinu potrošača), bez navođenja razloga i po pravilu bez dodatnih troškova. Pravo na odustanak od ugovora se ostvaruje izjavom koju može dati na posebnom obrascu za odustanak od ugovora zaključenog na daljinu ili na drugi nedvosmislen način.
Privredni subjekti čija je pretežna delatnost trgovina na veliko takođe mogu da, kao dodatnu, obavljaju i delatnost trgovine na malo posredstvom pošte ili interneta. U pitanju je delatnost sa šifrom 47.91, za koju ne postoji obaveza registrovanja prometa preko fiskalne kase, u skladu sa Uredbom o određivanju delatnosti kod čijeg obavljanja ne postoji obaveza evidentiranja prometa preko fiskalne kase. Stav je Ministarstva finansija da je preduslov za ovo da privredni subjekt donese odluku o početku obavljanja i ove delatnosti, kao i da je unese u osnivački akt društva. Dakle, nije potrebno da se menja pretežna delatnost već samo da i ova delatnost bude izričito pomenuta u navedenom aktu.
Imajući u vidu sve pogodnosti koje nosi sa sobom elektronska trgovina, i pored normalizacije stanja prouzrokovanog pandemijom Covid -19, realno je očekivati porast obima takvog oblika trgovine u Srbiji, kao i dalje usaglašavanje propisa sa regulativom EU u cilju sofisticiranije zaštite potrošača i stvaranja optimalnog pravnog okvira za obavljanja daljinske trgovine.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.