Državna pomoć u oblasti javnog informisanja

Državna pomoć u oblasti javnog informisanja

4. februar 2022.

Dana 29.01.2022. godine na snagu je stupila Uredba o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći u oblasti javnog informisanja, objavljena u Službenom glasniku RS br. 9/2022 od 21.01.2022. godine („Uredba“), kojom se bliže uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći za finansiranje usluge javnog medijskog servisa i proizvodnje medijskih sadržaja koji imaju za cilj ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, kao i za organizovanje i učešće na stručnim naučnim i prigodnim skupovima, te unapređivanje profesionalnih i etičkih standarda u oblasti javnog informisanja.

Podsećanja radi, Zakon o kontroli državne pomoći definiše državnu pomoć kao svaki stvarni ili potencijalni javni rashod ili umanjeno ostvarenje javnog prihoda koju dodeljuje davalac državne pomoći u bilo kom obliku, kojom se određeni učesnik na tržištu stavlja u povoljniji položaj u odnosu na konkurente ili se daje prednost proizvodnji određene robe i/ili usluga, a kojom se narušava ili postoji opasnost od narušavanja konkurencije na tržištu i utiče na trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije.

Primena Uredbe

Shodno tekstu Uredbe, njene odredbe se neće primeniti na svaku državnu pomoć u predmetnoj oblasti, tj. iste neće biti primenjene na državnu pomoć koja je uslovljena okolnostima propisanim Uredbom (npr. ograničavanjem korisnika državne pomoći da koristi rezultate istraživanja, razvoja i inovacija u Republici Srbiji).

Usklađenost državne pomoći

Uredba propisuje da je državna pomoć u oblasti javnog informisanja usklađena ako se dodeljuje učesniku na tržištu koji se ne nalazi u postupku povraćaja državne ili de minimis pomoći, kao i učesnicima na tržištu koji nisu bili u teškoćama (u smislu Uredbe o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći za sanaciju i restruktuiranje učesnika na tržištu u teškoćama koja je objavljena u Službenom glasniku RS br. 62/21) na dan 31.12.2019. godine.

S druge strane, državna pomoć je uvek neusklađena ako se dodeljuje za rijaliti programske sadržaje u smislu propisa kojim se uređuje zaštita prava maloletnika u oblasti pružanja medijskih usluga, kao i druge programske sadržaje koji obuhvataju ili potencijalno mogu obuhvatiti Uredbom propisane elemente (npr. nasilje).

Kriterijumi usklađenosti državne pomoći u oblasti javnog informisanja

Shodno Uredbi, državna pomoć u oblasti javnog informisanja je usklađena ako doprinosi ostvarivanju javnog interesa u oblasti javnog informisanja (u skladu sa propisima kojima se uređuje javno informisanje i mediji, kao i javni medijski servis).

Uslovi usklađenosti državne pomoći

Što se tiče državne pomoći za finansiranje javnog medijskog servisa, ista je usklađena ako je obaveza obavljanja usluge javnog medijskog servisa poverena odgovarajućim pravnim aktom (čija je sadržina propisana Uredbom).

Državna pomoć za finansiranje proizvodnje medijskih sadržaja u oblasti javnog informisanja usklađena je ako se dodeljuje na osnovu šeme državne pomoći i ako:

  • mera doprinosi ostvarivanju javnog interesa u oblasti javnog informisanja;
  • postoji potreba za intervencijom države, odnosno ako ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, ne bi mogao da se ostvari bez dodele državne pomoći;
  • je iznos državne pomoći proporcionalan (sveden na minimum);
  • je mera državne pomoći primerena;
  • državna pomoć ima podsticajni efekat; i
  • je državna pomoć transparentna, odnosno podaci o pomoći su dostupni javnosti.

Podsećanja radi, shodno Zakonu o kontroli državne pomoći, šema državne pomoći jeste skup svih propisa koji predstavljaju osnov za dodelu državne pomoći korisnicima koji nisu unapred određeni (poznati), odnosno nacrta, ili predloga propisa, koji će po donošenju predstavljati osnov za dodelu državne pomoći korisnicima koji nisu unapred određeni (poznati).

Što se tiče državne pomoći za organizovanje i učešće na stručnim naučnim i prigodnim skupovima, kao i unapređivanje profesionalnih i etičkih standarda u oblasti javnog informisanja, ista je usklađena takođe ako se dodeljuje na osnovu šeme državne pomoći.

Intenzitet državne pomoći

Intenzitet državne pomoći utvrđuje se u odnosu na iznos opravdanih troškova za koje se dodeljuje državna pomoć i isti mora biti u skladu sa dozvoljenim intenzitetima.

Shodno Uredbi, dozvoljeni intenziteti državne pomoći su:

  • do 50% opravdanih troškova projekta proizvodnje medijskih sadržaja koji doprinose ostvarivanju javnog interesa u javnom informisanju za televiziju; te
  • do 80% opravdanih troškova projekta proizvodnje medijskih sadržaja (štampani, radio i internet) koji su lokalnog značaja i doprinose ostvarivanju javnog interesa u javnom informisanju.

Dozvoljeni intenzitet državne pomoći za projekte proizvodnje medijskih sadržaja čija komercijalna eksploatacija nije predviđena može biti do 100% opravdanih troškova, i to za:

  • proizvodnju medijskih sadržaja namenjenih društveno osetljivim grupama;
  • proizvodnju medijskih sadržaja koji su namenjeni očuvanju, izražavanju kulturnog identiteta kako srpskog naroda tako i nacionalnih manjina;
  • proizvodnju medijskih sadržaja koji promovišu i afirmišu teme iz oblasti nauke, opšteg obrazovanja (uključujući i medijsku pismenost), zdravstvenog obrazovanja i obrazovanja u vezi sa zaštitom životne sredine;
  • proizvodnju medijskih sadržaja namenjenih informisanju naših građana u inostranstvu na srpskom jeziku, kao i pripadnika srpskog naroda koji živi van teritorije Republike Srbije; i
  • proizvodnju medijskih sadržaja namenjenih predstavljanju kulturnog nasleđa i umetničkog stvaralaštva u zemlji i inostranstvu.

Ostale odredbe

Pored navedenih, Uredba sadrži i niz drugih odredaba, koje se tiču obezbeđivanja sredstava za obavljanje usluge javnog medijskog servisa, transparentnosti, proporcionalnosti, diversifikacije usluga javnih medijskih servisa, kumulacije državne pomoći, itd.

Tako, Uredba takođe predviđa da je državna pomoć za javno informisanje usklađena ako ima efekat podsticaja, što podrazumeva da je zahtev za dodelu državne pomoći podnet davaocu pre početka realizacije projekta.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.