Dior Saddle bag – samo jedna od mnogih ili ne?
8. februar 2023.Dizajnerska kuća Christian Dior Couture („Dior“) podnela je Zavodu za intelektualnu svojinu Evropske Unije (European Union Intelectual Property Office – „EUIPO“) 2021. godine prijavu za registraciju 3D oblika jedne od torbi ove dizajnerske kuće – tzv. Saddle bag kao žig u okviru klase 9 (pretežno se odnosi na futrole za naočare i telefone) i klase 18 (razne vrste torbi), pri čemu je prijava delimično odbijena od strane EUIPO uz obrazloženje da je oblik torbe nedovoljno distinktivan, te da je ova torba, praktično, samo jedna od mnogih na svetskom tržištu.
Fenomen torbe Saddle bag
Saddle bag je 1999. godine dizajnirao Džon Galijano (John Galliano) za Diorovu kolekciju za proleće 2000. godine, a nedavno je ova torba vraćena na svetsko tržište u različitim varijantama i bojama. Tokom godina je ova torba bila izbor mnogih svetski poznatih ličnosti i prepoznatljiv oblik ove torbe nalazio se na naslovnim strana mnogih časopisa, ali prema EUIPO, reference ove vrste nisu dovoljan parametar za registraciju 3D modela torbe kao žig.
Prvostepeni postupak
EUIPO je u prvostepenom postupku delimično odbio prijavu dizajnerske kuće uz obrazloženje da je oblik Dior-ove ručne torbe Saddle bag tipičan u odnosu na vrstu robu za koju se vrši prijava i da je rezultat te tipičnosti nedovoljna distinktivnost, koja predstavlja jedan od uslova za registraciju žiga. Dodatno je navedeni organ potkrepio svoj stav argumentom da se potrošači ne bi oslanjali na oblik ovakvog proizvoda kao indikator prilikom kupovine već bi se oslonili na oblik proizvoda u kombinaciji sa drugim faktorima kao što su reči ili logotipi – u ovom slučaju je to Dior-ovo ime.
Kako nedostaje distinktivnost proizvoda, sam oblik ručne torbe Saddle bag je, prema EUIPO, puka varijanta drugih oblika ručnih torbi dostupnih na tržištu, te iako ovakav oblik torbe ima funkcionalnu svrhu u smislu skladištenja predmeta, ne može služiti kao prepoznatljiv znak.
Postupak po žalbi Dior-a
Nezadovoljni odlukom o odbijanju, Dior je uložio žalbu žalbenom odboru EUIPO pozivajući se na uspešnu registraciju 3D oblika kutije za ruževe kao žig od strane kozmetičkog brenda Guerlain 2021. godine, i Dior je istakao, između ostalog i sledeće argumente:
- Ispitivač je pogrešno shvatio prirodu i kategoriju potrošača kojima se torba prodaje – Dior je tvrdio da su potrošači u svetu luksuzne mode pronicljiviji od ostalih potrošača i da će „pokazati veliku, ili barem iznad prosečnu pažnju“;
- Oblik torbe se razlikuje od ostalih luksuznih dizajnerskih proizvoda u klasama 9 i 18 koje prodaju druge luksuzne modne kuće, navodeći dole navedene torbe koje su dizajnirali Chanel, Louis Vuitton i Hermes;
- Oblik torbe, koji podseća na sedlo za jahanje, nije korišćen na tržištu luksuznih torbi pre dizajna Džona Galijana.
Ipak i gorenavedene tvrdnje Dior-a koje su pronašle svoje mesto u žalbi nisu ubedile žalbeni odbor EUIPO da donese drugačiju odluku i usvoji u potpunosti prijavu za registraciju žiga, navodeći da odstupanje od određene norme nije dovoljno da bi se znak smatrao distinktivnim i da samo oblici koji „značajno“ odstupaju od normi određene vrste proivoda u oblasti modnih dodataka mogu se registrovati prema u skladu sa odredbama Uredbe o žigovima Evropske unije (European Union Trade Mark Regulation – EUTMR).
Trend zaštite oblika proizvoda kao žig
Činjenica je da je „Dior slučaj“ privukao pažnju potrošača i dizajnera u svetu mode kako zbog prepoznatljivosti i popularnosti Saddle bag među potrošačima tako i zbog potencijalnih drugih postupaka koji mogu otpočeti od strane konkurenata Dior-u radi zaštite 3D oblika torbe kao žig.
Kompanije koje proizvode robu široke potrošnje u svetu mode već duže vreme pokušavaju da registruju nesvakidašnje žigove u vezi sa svojim proizvodima ali je EUIPO uglavnom odbijao prijave za registraciju žiga tog tipa, kao na primer zaštitu oblika čizama Moon Boot (Tecnica Group), Damier Azur šare (modna kuća LVMH), površinske šare na đonu Birkenstock proizvoda i poziciju oznake Buffalo Boots-a.
Zaključak
Kada smo naveli da je delimično odbijena prijava Dior-a u ovom postupku, pretežno smo mislili na činjenicu da je zaštita 3D oblika torbe Saddle bag kao žig bila uspešna u klasi 9 koja se odnosi na kutije za naočare i futrole za telefone, dok je u zaštita u klasi 18 koja se odnosi na različite vrste ručnih torbi – izostala i nakon sprovedenog drugostepenog postupka pred žalbenim odborom EUIPO.
Nezavisno od mišljenja javnosti na ovu temu, ostaje pitanje da li bi Dior imao više uspeha u registraciji 3D modela kao žig da je pre podnošenja prijave dodao neke elemente u 3D model koji su karakteristični samo za Dior, a koji se već nalaze na torbama Saddle bag u prodaji, kao što su trake, inicijali ili logitipi, pogotovo imajući u vidu slučaj usvajanja prijave koju je podnela modna kuća Pierre Balmain S.A upravo u vezi sa registracijom 3D modela torbe određenog oblika kao žig ali koji oblik, za razliku od 3D modela torbe Saddle bag, ima karakterično slovo B utisnuto na prednjoj strani torbe.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.