Da li je viralna imitacija Birkin torbe sa Walmart-a zapravo zakonita?

Da li je viralna imitacija Birkin torbe sa Walmart-a zapravo zakonita?

29. januar 2025.

Internet obožava povoljne ponude, posebno kada podsećaju na luksuzne proizvode koje se viđaju kod poznatih ličnosti i influensera. Nedavno je torba koja se reklamira na Walmart-ovom sajtu kao torba inspirisana poznatim dizajnom postala viralna kao imitacija poznate Birkin torbe brenda Hermès. Po ceni koja je daleko niža od Birkin torbe – čija cena često iznosi desetine ili čak stotine hiljada dolara – popularnost ove torbe pokrenula je rasprave o stilu, pristupačnosti, ali i, što je najvažnije, zakonitosti. Dakle, da li je viralna imitacija Birkin torbe sa Walmart-a zaista zakonita?

Šta definiše imitaciju?

Imitacija u smislu engleskog termina „dupe“ se generalno odnosi na predmet koji je inspirisan luksuznim proizvodom ili ga podseća, ali nije identična kopija. Iako imitacija modela teži da zadrži suštinu luksuza bez odgovarajuće cene, često se kreću na tankoj liniji između zakonite inspiracije i povrede prava na zaštitu žiga.

Razumevanje prava intelektualne svojine Hermès-a

Hermès je zaštitio torbu Birkin putem raznih oblika prava intelektualne svojine. Prvo, Hermès poseduje žigove za naziv „Birkin“ i specifične dizajnerske elemente torbe, uključujući oblik, ručke i kopču. Zatim, prepoznatljiva silueta, šavovi i metalni detalji torbe Birkin su zaštićeni kao trade dress, koji se odnosi na vizuelni izgled proizvoda koji ukazuje na njegov izvor.

Kada imitacija prelazi granicu u povredu prava?

Da bi neki proizvod povredio prava Hermès-a, ne mora biti identična kopija. Američki zakoni ocenjuju povredu na osnovu:

  1. Verovatnoće zabune: Ako potrošači veruju da je torba sa Walmart-a povezana sa ili odobrena od strane Hermès-a, to bi moglo predstavljati povredu žiga.
  2. Slabljenje: Čak i bez zabune, ako imitacija umanjuje prepoznatljivost ili ugled brenda, to bi moglo uticati na slabljenje žiga.
  3. Značajna sličnost: Za povredu autorskih prava, sud bi procenio da li torba sa Walmart-a kopira elemente torbe Birkin koji su originalni i zaštićeni.

Da li torba sa Walmart-a prelazi granicu?

Iako torba sa Walmart-a očigledno crpi inspiraciju iz Birkin torbe, zakonitost njenog dizajna zavisi od niza faktora, od kojih neki idu u korist Walmart-a, dok drugi idu u korist Hermès-a. Ključni element je brendiranje – ukoliko torba ne koristi naziv „Birkin“ ili bilo koji drugi zaštićeni Hermès žig, manja je verovatnoća da će izazvati konfuziju među potrošačima. Pored toga, sličnost dizajna igra značajnu ulogu. Ako torba podseća na stil Birkin torbe, ali izostavlja ključne prepoznatljive elemente poput specifične kopče ili šavova, verovatnije je da će se smatrati legalnom. Na kraju, način na koji se proizvod reklamira može biti presudan. Ako se eksplicitno označava kao „dupe Birkin“ torbe, to može izazvati dodatnu pravnu pažnju zbog potencijalne implicirane povezanosti sa Hermès-om.

Zaključak

Viralna torba sa Walmart-a istakla je šire tenzije između luksuzne i brze mode. Iako zakonitost torbe zavisi od njenog specifičnog dizajna i marketinga, ona služi kao podsetnik da je granica između inspiracije i povrede prava često nejasna. Za potrošače, kupovina pristupačnog proizvoda inspirisanog dizajnerskim brendom možda deluje bezazleno, ali za brendove poput Hermès-a, to je visoko rizična borba za zaštitu njihovog nasleđa.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.