Da li je vaše privredno društvo registrovano kao korisnik usluga elektronske uprave?
23. maj 2023.Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o privrednim društvima koje su objavljene u Službenom glasniku RS br. 109/2021 od dana 19.11.2021. godine, između ostalog, propisana je i obaveza privrednih društava da se registruju kao korisnici usluga elektronske uprave. Ova odredba će se primenjivati po isteku roka od 18 meseci od dana stupanja zakon na snagu, tj. društva će imati navedenu obavezu počev od 27. maja 2023. godine.
Šta je elektronska uprava?
U skladu sa odredbama Zakona o elektronskoj upravi (Sl. glasnik RS br. 27/2018), elektronska uprava podrazumeva upotrebu informaciono-komunikacionih tehnologija u radu upravnih organa. U smislu pomenutog propisa, pojam organ podrazumeva državne organe i organizacije, organe i organizacije pokrajinske autonomije, organe i organizacije jedinica lokalne samouprave, ustanove, javna preduzeća, posebne organa preko kojih se ostvaruje regulatorna funkcija i pravna i fizička lica kojima su poverena javna ovlašćenja, dok je korisnik usluge elektronske uprave fizičko i pravno lice o čijim se pravima, pravnim interesima i obavezama odlučuje u elektronskoj upravi.
Organ je dužan da elektronski upravno postupa i elektronski komunicira u skladu sa ovim zakonom i propisima donetim na osnovu njega. Odredbe ovog zakona se primenjuju na elektronsku komunikaciju između organa, kao i na komunikaciju tih organa sa strankama u obavljanju poslova iz delokruga i nadležnosti državnih organa koji se ne odnose na upravno postupanje, ako posebnim zakonom nije drukčije uređeno.
Zakon o elektronskoj upravi nadalje propisuje da fizičko i pravno lice može da koristi usluge elektronske uprave ako se za to registruje, pri čemu je nadležni organ dužan da korisniku usluge elektronske uprave, nakon registracije, obezbedi korišćenje Jedinstvenog elektronskog sandučića, koji predstavlja elektronski poštanski sandučić korisnika za prijem svih elektronskih dokumenata u elektronskoj upravi.
Sa tim u vezi, Zakon propisuje da je organ dužan da uverenje, odluku, rešenje, zaključak, drugi elektronski dokument i/ili podatak iz okvira svoje nadležnosti dostavi korisniku elektronskim putem. Elektronsko dostavljanje elektronskog dokumenta se, kako je to prethodno pomenuto, vrši u Jedinstveni elektronski sandučić korisnika usluga elektronske uprave ili drugim elektronskim putem u skladu sa Zakonom o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju (Sl. glasnik RS br. 94/2017 i 52/2021). Na zahtev korisnika, dostavljanje uverenja, odluka, rešenja, zaključaka i drugih dokumenata u postupku vrši se i u papirnom obliku, pri čemu troškove predmetne dostave snosi korisnik koji zahteva dostavu i u navedenom obliku.
Elektronska uprava je, dakle, servis dostupan na portalu eUprava, posredstvom kojeg je moguće inicirati određene administrativne postupke, te putem kojeg se privrednim društvima, shodno pomenutim odredbama Zakona o elektronskoj upravi, vrši dostava elektronskih dokumenata i/ili podataka.
Registracija za korišćenje usluga elektronske uprave
U skladu sa navedenim, privredna društva su počev od 27. maja 2023. godine u obavezi da se registruju na portal eUprava.
Naime, odredbama člana 21. Zakona o privrednim društvima (Sl. glasnik RS br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 – dr. zakon, 5/2015, 44/2018, 95/2018, 91/2019 i 109/2021) propisano je da je društvo dužno da ima adresu za prijem elektronske pošte, koja se registruje u skladu sa Zakonom o postupku registracije u Agenciji za privredne registre (Sl. glasnik RS br. 99/2011, 83/2014, 31/2019 i 105/2021), kao i da se registruje kao korisnik usluga elektronske uprave. U vezi sa tim, Zakon o privrednim društvima propisuje da se dostavljanje elektronskog dokumenta društvu ili preduzetniku vrši:
- u skladu sa Zakonom o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju; odnosno
- u skladu sa Zakonom o elektronskoj upravi, kada se dostava vrši u Jedinstveni elektronski sandučić na portalu eUprava, osim ako je posebnim zakonom drugačije propisano (kao što su, na primer, procesni zakoni koji za određena pismena propisuju ličnu neposrednu dostavu).
Kada je reč o preduzetnicima, iako u odnosu na njih obaveza registracije za korišćenje usluga elektronske uprave nije izričito propisana, iz prethodno navedenih odredaba Zakona o privrednim društvima proizlazi da su i preduzetnici u obavezi da poseduju nalog na portalu eUprava, radi dostavljanja informacija i/ili dokumenata u Jedinstveni elektronski sandučić. Ukoliko je preduzetnik registrovan na portal eUprava kao fizičko lice, time je ova obaveza ispunjena, budući da ni tehnički nije moguće kreirati dodatni nalog sa istim podacima.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.