UPDATE No.2: Novi propisi i mere koji se odnose na situaciju usled pandemije koronavirusa (COVID-19)

UPDATE No.2: Novi propisi i mere koji se odnose na situaciju usled pandemije koronavirusa (COVID-19)

8. april 2020.

Budući da je vanredno stanje u Republici Srbiji i dalje na snazi, redovno se donose novi propisi i najavljuju nove mere radi prilagođavanja novonastaloj situaciji, ali i saniranja posledica koje se očekuju.

U nastavku je pregled najznačajnijih novina iz prethodnih nekoliko dana.

a. Ekomomske mere

Ministar finansija predstavio je Program ekonomskih mera za podršku privredi ukupne vrednosti 5.1 milijardi evra. Program između ostalog uključuje poreske mere, direktnu pomoć privatnom sektoru, mere za očuvanje likvidnosti i moratorijum (zabranu) isplate dividende.

Ministarstvo je najavilo da bi primena ovih mera trebalo da počne polovinom maja meseca ove godine.

Što se tiče uplate najavljene državne pomoći preduzetnicima, mikro, malim i srednjim preduzećim u visini tri minimalca, najavljeno je da će se ista uplaćivati na namenske račune, kako bi se izbegao svaki vid zloupotrebe.

Za sada su poznate samo načelne informacije o najavljenim merama, a više informacija će biti dostupno nakon donošenja propisa kojima će ove mere biti implementirane.

Formirano je i posebno Koordinaciono telo za sprovođenje Programa ekonomskih mera

b. Employment i socijalna zaštita

Zaključkom Vlade Republike Srbije poslodavcima je preporučeno da zaposlenima koji privremeno odsustvuju sa rada zbog potvrđene zarazne bolesti COVID-19 ili zbog mere izolacije ili samoizolacije naložene u vezi sa tom bolešću, a koja je nastupila kao posledica neposrednog izlaganja riziku po osnovu obavljanja njihovih poslova i radnih zadataka, odnosno službenih dužnosti i kontakta sa licima kojima je potvrđena bolest COVID-19 ili naložena mera izolacije ili samoizolacije, obezbede pravo na naknadu zarade u visini od 100% osnova za naknadu zarade.

Navedeno odsustvo sa rada zaposleni dokazuje rešenjem nadležnog organa (sanitarnog inspektora, organa nadležnog za kontrolu prelaženja državne granice, carinskog organa, izvodom iz evidencije Ministarstva unutrašnjih poslova i dr.) ili izveštajem lekara o privremenoj sprečenosti za rad (doznaka), u skladu sa zakonom. Omogućeno je takođe i pribavljanje potvrda o izricanju mere izolacije (više informacija ovde).

Pravo na naknadu zarade bi se obezbeđivalo tako što bi za prvih 30 dana odsustva sa rada, visinu naknade zarade poslodavci isplaćivali iz svojih sredstava, a počev od 31. dana odsustva sa rada, visina naknade zarade isplaćivala bi se tako što se iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja obezbeđuje zakonom propisani iznos naknade zarade, a poslodavci iz svojih sredstava obezbeđuju razliku do visine od 100% osnova za naknadu zarade.

Takođe, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja objavilo je na svom sajtu obaveštenje, te jasno istaklo da je za upućivanje zaposlenih na plaćeno odsustvo do 45 radnih dana dovoljno samo rešenje poslodavca, i da u tom slučaju nije potrebno podnositi ministarstvu zahtev za davanje saglasnosti, što je u skladu sa članom 116. Zakona o radu. Navedeni zahtev se podnosi samo ukoliko poslodavac proceni da će potreba za upućivanjem zaposlenih na plaćeno nastaviti i preko 45 radnih dana.

Vlada je posebnim zaključkom preporučila poslodavcima da zaposlenima koji imaju obavezu redovnog obavlјanja radnih zadataka u uslovima vanrednog stanja, omoguće korišćenje dela godišnjeg odmora za 2019. godinu zaklјučno sa 31. decembrom 2020. godine (umesto do 30. juna).

Sa druge strane, zaključkom je konstatovano da je zaposlenima koji u uslovima vanrednog stanja rade od kuće, poslodavac dužan da omogući korišćenje dela godišnjeg odmora za 2019. godinu u skladu sa zakonom, odnosno zaklјučno sa 30. junom 2020. godine, što je zapravo potvrda režima ustanovljenog Zakonom o radu (član 73. stav 2).

Vlada je takođe preporučila poslodavcima koji u uslovima vanrednog stanja nisu u mogućnosti da organizuju proces rada, da pre upućivanju zaposlenih na odsustvo sa rada, u skladu sa zakonom, prednost daju korišćenju godišnjih odmora zaposlenih.

Dodatno, iako je korisnicima prava na naknadu zarade za vreme posebne nege deteta i ostale naknade po osnovu posebne nege deteta, kojima je pravo isteklo 15. marta 2020. godine i kasnije, pravo automatski produženo na osnovu ranije donetih rešenja, najduže tri meseca, odnosno dok traje vanredno stanje, za njih ostaje obaveza da, nadležnoj službi dečije zaštite prijave svaku promenu u radnopravnom statusu koja je od uticaja na isplatu naknade zarade.

Izdavanje dozvola za kretanje građanima radi vršenja usluga socijalne zaštite, odnosno pomoći u kući, kao i radi regulisanja viđanja deteta na način utrvđen sudskom odlukom (preuzimanje i vraćanje deteta od jednog roditelja) vrši se podnošenjem zahteva lokalnoj samoupravi, zajedno sa dostavljanjem potrebnih dokumenata koja potvrđuju razlog za izdavanje ove dozvole. Jedinica lokalne samouprave je dužna da nakon provere dostavi zahteve Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja koje će nakon provere dostaviti Ministarstvu unutrašnjih poslova radi izdavanja dozvole.

c. Zabrana obavljanja određenih delatnosti

Za vreme vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije zabranjeno je obavljanje određenih delatnosti, i to: delatnost pružanja frizerskih i kozmetičkih usluga, pedikira, manikira, usluga fitnes klubova i teretana, aktivnosti turskih kupatila, sauna i parnih kupatila, solarijuma, salona za mršavljenje, salona za masažu i drugih usluga nege, održavanja i ulepšavanje lica i tela kod kojih je priroda delatnosti pružanja usluge takva da zahteva blizak kontakt između pružaoca i korisnika usluge, kao i korisnika usluge međusobno, čime se povećava opasnost od prenošenja zarazne bolesti COVID-19

d. Zaštitna sredstva

Vlada Republike Srbije je ograničila maloprodajne cene zaštitne opreme – maski i rukavica, za vreme vanrednog stanja nastalog usled bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 koje Republički fond za zdravstveno osiguranje distribuira privrednim subjektima u cilju blagovremenog i ravnomernog snabdevanja tržišta, i to tako što cena maske može iznositi najviše 120 RSD po komadu, dok cena rukavica ne može biti viša od 40 RSD po komadu.

Takođe, ograničene su količine zaštitinih sredstava koje za vreme vanrednog stanja mogu biti isporučene fizičkom licu – krajnjem kupcu, i to tako što isti može kupiti najviše deset komada maski odnosno 20 komada rukavica.

e. Carinske povlastice

Etil-alkohol, alkoholne jačine 80% vol ili jače, nedenaturisan, iz tarifne oznake 2207 10 00 00 Carinske tarife izuzet je od plaćanja carinskih dažbina, u periodu do 1. maja 2020. godine.

f. Igre na sreću

 Za vreme vanrednog stanja proglašenog u Republici Srbiji, odnosno dok traje opasnost od širenja zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, zabranjeno je priređivanje posebnih i klasičnih igara na sreću, osim preko sredstava elektronske komunikacije, kao što su internet, telefon, televizija, radio, SMS i bilo koji drugi oblik elektronske komunikacije.

g. Informisanje javnosti

Dana 28.03.2020. godine Vlada je donela zaključak  kojim je utvrđen način obaveštavanja javnosti o stanju i posledicama zaraze, na način da je za obaveštavanje o navedenom zadužen Krizni štab za suzbijanje zarazne bolesti COVID-19, na čijem je čelu predsednica Vlade, kao i da sva obaveštenja javnosti daje predsednica Vlade ili lica koje ovlasti Krizni štab.

Samo par dana nakon donošenja, ovaj zaključak je stavljen van snage, između ostalog, i zbog burne reakcije javnosti na privođenje novinarke jednog od elektronskih portala.

Nakon toga, posebnim zaključkom Vlade, a radi vršenja epidemiološkog nadzora povezanog sa bolešću COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, uspostavljeno je jedinstveno i centralizovano softversko rešenje – Informacioni sistem COVID-19 (IS COVID-19) koji uspostavlja i vodi Institut za javno zdravlje „Dr Milan Jovanović Batut”, uz tehničku podršku Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu i Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje.

Interesantno je da je propisana obaveza organa državne uprave da prilikom objavljivanja podataka u vezi sa epidemijom zarazne bolesti COVID-19, javnosti saopštavaju podatke preuzete iz ovog softverskog rešenja.

 h. Saslušanje okrivljenog u krivičnom postupku

Nakon osporavanja legalnosti suđenja preko video linka, o čemu smo pisali u našem prethodnom postu, Vlada je donela posebnu Uredbu kojom je regulisala pitanje odvijanja krivičnih postupaka putem video linka u vreme vanrednog stanja.

Propisano je da u prvostepenom krivičnom postupku, ako predsednik veća, odnosno sudija pojedinac nađe, da je obezbeđenje prisustva optuženog koji se nalazi u pritvoru, na glavnom pretresu otežano zbog opasnosti od širenja zarazne bolesti, učešće okrivljenog na glavnom pretresu može biti obezbeđeno putem tehničkih sredstava za prenos zvuka i slike, ako je to s obzirom na tehničke uslove moguće.

Svakako ostaje da se vidi da li će biti inicirani postupci ocene ustavnosti i zakonitosti ovakvog akta Vlade.

i. Zabrana kretanja

Ponovo je izmenjena odredba koja se odnosi na opštu zabranu kretanja lica, te je sada kretanje lica vikendom na teritoriji Republike Srbije zabranjeno subotom od 13h do ponedeljka do 05h.

Počev od 4. aprila 2020. godine, ponovo je dozvoljeno izvođenje kućnih ljubimaca u večernjim časovima, i to u periodu od 23 časa do 01 čas narednog dana, kao i nedeljom u periodu od 08 do 10 časova, u trajanju od 20 minuta, najviše do 200 m udaljenosti od mesta prebivališta, odnosno boravišta.

Zajedničko kretanje ili zadržavanje na javnom mestu na otvorenom prostoru ograničeno je sada na dva lica, osim kada su u pitanju roditelji sa maloletnom decom. Usled hiperprodukcije propisa u kratkom vremenskom periodu, očigledno je da njihovi donosioci ne postižu da obrade sve aspekte pojedinih spornih životnih situacija, pa su tako, recimo, van konkretnog izuzetka ostala sva lica koja se po bilo kom pravnom osnovu staraju o deci kojoj nisu roditelji (staraoci, hranitelji, usvojioci), kao i npr. punoletna deca sa određenim psihofizičkim smetnjama, a čije kretanje je gotovo bez izuzetka moguće jedino u pratnji roditelja. Ne sme biti sporno da bi se navedeni izuzetak u praksi morao tumačiti u korist svih navedenih lica.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.