Prijava koncentracija u Srbiji: Šta treba da znate?

Prijava koncentracija u Srbiji: Šta treba da znate?

12. mart 2025.

Kontrola koncentracija u Srbiji predstavlja jedan od ključnih segmenata prava zaštite konkurencije, čiji je cilj sprečavanje stvaranja ili jačanja dominacije na tržištu koja bi mogla da naruši fer konkurenciju. U Srbiji je ovaj postupak regulisan Zakonom o zaštiti konkurencije („Zakon“), a nadležno telo za njegovu primenu je Komisija za zaštitu konkurencije („KZK“).

Kada je potrebna prijava koncentracije?

Prijava koncentracije je obavezna ukoliko su dostignuti sledeći pragovi:

  • ukupan svetski prihod svih učesnika u koncentraciji prelazi 100 miliona evra, pri čemu najmanje jedan učesnik ostvaruje prihod veći od 10 miliona evra u Srbiji; ili
  • ukupan prihod ostvaren u Srbiji svih učesnika prelazi 20 miliona evra, pri čemu najmanje dva učesnika ostvaruju prihod veći od 1 milion evra.

Šta se smatra koncentracijom?

Koncentracija može nastati na više načina, a Zakon prepoznaje sledeće oblike:

  • spajanje i druge statusne promene u kojima dolazi do pripajanja učesnika na tržištu;
  • sticanje kontrole nad drugim učesnikom na tržištu, direktno ili indirektno;
  • zajedničko ulaganje od strane dva ili više učesnika na tržištu u cilju stvaranja novog učesnika na tržištu ili sticanja zajedničke kontrole nad postojećim učesnikom na tržištu, koji posluje na dugoročnoj osnovi i ima sve funkcije nezavisnog učesnika na tržištu.

Postupak prijave koncentracije

Prijava koncentracije se podnosi KZK pre sprovođenja transakcije. Učesnici transakcije dostavljaju detaljne podatke o transakciji, relevantnom tržištu i potencijalnim efektima na konkurenciju u roku od 15 dana, najčešće od trenutka zaključenja ugovora. Međutim, može se podneti i kada učesnici pokažu ozbiljnu nameru za zaključenje ugovora, potpisivanjem pisma o namerama.

Kada kontrolu nad celim ili nad delovima jednog ili više učesnika na tržištu stiče drugi učesnik na tržištu, prijavu podnosi učesnik na tržištu koji stiče kontrolu, a u slučaju zajedničkog ulaganja, prijavu podnose svi učesnici na tržištu zajedno.

Postupak odlučivanja o prijavi uključuje sledeće faze:

  1. Faza I (skraćeni postupak) – KZK može doneti rešenje neposredno, bez sprovođenja ispitnog postupka, ako u postupku pokrenutom po prijavi koncentracije na osnovu podnetih dokaza i drugih činjenica poznatih KZK, može osnovano da se pretpostavi da ta koncentracija ispunjava uslove dozvoljenosti; ovaj postupak po pravilu traje jedan mesec od dostavljanja kompletne dokumentacije.
  2. Faza II (detaljna analiza) – Ako postoji sumnja da koncentracija može narušiti konkurenciju, KZK pokreće dublju istragu koja može trajati više meseci, uz moguće dodatne zahteve za dostavljanje informacija.

Rizici i posledice neprijavljivanja

Neprijavljivanje koncentracije, odnosno sprovođenje transakcije za koju nije izdato odobrenje za sprovođenje koncentracije može rezultirati novčanim kažnjavanjem učesnika na tržištu novčanom kaznom u visini od najviše 10 % od ukupnog godišnjeg prihoda ostvarenog na teritoriji Republike Srbije.

Takođe, u slučaju neprijavljivanja učesnici se izlažu i reputacionom riziku. Kršenje propisa može negativno uticati na poslovni ugled društva, kao i izazvati dodatne regulatorne kontrole i prepreke u budućim poslovnim transakcijama.

Zaključak

S obzirom na strogu primenu propisa i potencijalne posledice neprijavljivanja, kompanijama koje planiraju spajanja, akvizicije ili formiranje zajedničkih preduzeća savetuje se da blagovremeno procene svoju obavezu podnošenja prijave. Angažovanje pravnih stručnjaka za konkurenciju može značajno smanjiti regulatorne rizike i omogućiti nesmetano sprovođenje transakcija.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.