E-otpremnica: Koje novine donosi Zakon o elektronskim otpremnicama

E-otpremnica: Koje novine donosi Zakon o elektronskim otpremnicama

23. decembar 2024.

U jednom od naših ranijih članaka pisali smo o Nacrtu zakona o elektronskim otpremnicama (link), kao o najavi novina koje bi donelo usvajanje tog zakona, uz osvrt na prednosti njegove potencijalne primene.

Kako je nedugo nakon toga usvojen i predlog zakona, tako je u Službenom glasniku RS br. 94/2024 od dana 28.11.2024. godine objavljen Zakon o elektronskim otpremnicama („Zakon“).

Budući da se inicijalni tekst nacrta Zakona ne razlikuje značajno od usvojenog teksta Zakona, u nastavku ćemo se fokusirati isključivo na novine koje donosi finalna verzija Zakona.

Pojmovi

Pojam subjekta privatnog sektora je nešto opširnije definisan, te se pod tim pojmom podrazumeva (i) obveznik poreza na dodatu vrednost, osim subjekta javnog sektora i prevoznika, kao i (ii) lice koje nije obveznik poreza na dodatu vrednost koje učestvuje u otpremi, kretanju ili prijemu dobara koji su akcizni proizvodi.

Pored toga, definisan je pojam operater prevoza, kao lice koje po nalogu drugog korisnika sistema, u svoju ime i za račun nalogodavca evidentira kretanje dobara slanjem i primanjem elektronskih otpremnica („E-otpremnica“) i elektronskih prijemnica („E-prijemnica“).

S tim u vezi, pošiljalac i primalac E-otpremnice, odnosno E- prijemnice, od sada je i operater prevoza, pored subjekta javnog i privatnog sektora, i dobrovoljnog korisnika sistema. Ako E-otpremnicu šalje operater prevoza ona sadrži i jedinstveni identifikacioni broj E-otpremnice nalogodavca.

Takođe, definisan je i pojam predstavljanja kao radnja kojom korisnik sistema i prevoznik koji nije korisnik sistema, u postupku nadzora daje na uvid, odnosno pokazuje E-otpremnicu, odštampani spoljni prikaz E-otpremnice ili E-otpremnicu u papirnom obliku.

Na kraju, propisano je da se na dobrovoljnog korisnika sistema i na operatera prevoza shodno primenjuju odredbe Zakona koje se primenjuju na subjekte privatnog sektora.

Elektronska otpremnica u papirnom obliku

Pojam E-otpremnice u papirnom obliku je jasno definisan i predstavlja otpremnicu odštampanu na papiru i obeleženu sigurnosnom hologramskom nalepnicom.

Takođe, u slučaju privremenog prekida veze sa sistemom usled kvara ili nedostataka na sistemu, ili prekida internet veze, korisnicima se preko posebnih funkcionalnosti omogućava korišćenje sistema u cilju evidentiranja informacija o E-otpremnici u papirnom obliku.

U tom slučaju, pošiljalac E-otpremnice dužan je da odštampa dva primerka E-otpremnice u papirnom obliku obeležene sigurnosnim hologramskim nalepnicama sa istom numeracijom, pri čemu jedan primerak sadržava za sebe, a drugi primerak predaje prevozniku ili operateru prevoza u cilju predstavlja i dalje predaje radi potvrde fizičkog prijema.

Slanje, prijem i predstavljanje E-otpremnice

Primalac E-otpremnice dužan je da izvrši potvrdu fizičkog prijema dobara na dan preuzimanja dobara ili najkasnije tri dana nakon otpočinjanja prijema dobara, osim u slučaju gorenavedenog privremenog prekida veze sa sistemom. Dakle, rok za potvrdu fizičkog prijema je tri dana, umesto dva dana kako je bilo predviđeno u nacrtu Zakona, i to uz navedeni izuzetak.

Takođe, E-otpremnica na osnovu koje nije izvršena potvrda fizičkog prijema dobara prestaje da važi istekom 30 dana od dana otpočinjanja kretanja dobara. Očigledno je prethodno predviđeni rok od tri radna dana iz nacrta Zakona bio prekratak, te da ne bi usled nenamernog propusta dolazilo do čestog prestanka važenja otpremnica, rok je produžen na 30 dana.

Primalac E-otpremnice proverava primljenu E-otpremnicu pristupom sistemu i prihvata je ili odbija, u celosti ili delimično, u roku od osam dana od dana kada je izvršena potvrda fizičkog prijema, slanjem elektronske prijemnice.

S tim u vezi, ako primalac E-otpremnice koji je subjekt privatnog sektora ne pošalje E-prijemnicu u roku od osam dana, E-otpremnica se smatra odbijenom u celosti.

Propisana je i obaveza pošiljaoca E-otpremnice da čuva potpisani odštampani spoljni prikaz E-otpremnice u roku od deset godina od isteka godine u kojoj je poslata E-otpremnica.

Kaznene odredbe

Novinu predstavlja fiksna novčana kazna od 300.000 dinara u slučaju da pravno lice (pošiljalac, primalac i prevoznik) ne omogući nesmetano vršenje inspekcijskog nadzora i prikupljanje podataka od značaja za vršenje istog nadzora, ili prikaže E-otpremnicu koja nije verodostojna. Za isti prekršaj kazniće se odgovorno lice pravnog lica novčanom kaznom u iznosu od 50.000 dinara, a ukoliko prekršaj učini preduzetnik kazniće se novčanom kaznom od 150.000 dinara.

Početak primene

Posebno naglašavamo da planirani početak primene nije izmenjen, ali podsećanja radi ponovo ukazujemo na ove rokove:

• Obaveza subjekta privatnog sektora da u slučaju kretanja dobara primi E-otpremnicu, kao i obaveza slanja E-otpremnice u situaciji kada su pošiljalac i primalac subjekti privatnog sektora, i obaveza prevoznika da predstavi E-otpremnicu poslatu u kretanjima dobara u okviru inspekcijskog nadzora, primenjuje se od 1. oktobra 2027. godine.

• Što se tiče obaveze prijema, slanja i predstavljanja E-otpremnice subjekta javnog sektora, kao i obaveze subjekta privatnog sektora koji se bavi kretanjem dobara koji su akcizni proizvodi da primi po bilo kom osnovu E-otpremnicu, pošalje i predstavi istu, i obaveze subjekta privatnog sektora da pošalje, primi i predstavi E-otpremnicu u slučaju poslovnih odnosa sa subjektom javnog sektora, primenjuje se od 1. januara 2026. godine.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.