Problematika oglašavanja neregistrovanih pružalaca usluge privatnog smeštaja

Problematika oglašavanja neregistrovanih pružalaca usluge privatnog smeštaja

7. oktobar 2024.

Jedan od najvećih uzročnika sive ekonomije u turizmu jeste neregistrovano pružanje usluge privatnog smeštaja. Ovaj problem je dodatno naglašen kada su strane internet platforme, poput Booking-a, počele da oglašavaju takve subjekte, suštinski im olakšavajući pristup korisnicima usluga.

Problem sa radom ovih platformi je u tome što se putem njih može vršiti oglašavanje i neregistrovanih privatnih smeštaja, čiji vlasnici ne obavljaju ugostiteljsku delatnost u skladu sa propisima i time suštinski izbegavaju obavezu plaćanja poreza na prihod koji ostvaruju.

Sa druge strane, Booking ne prihvata bilo kakvu obavezu da proverava zakonitost poslovanja pružalaca usluge privatnog smeštaja u zemlji gde se ta usluga pruža.

Pojašnjenja radi, neregistrovani subjekti su oni koji pružaju usluge smeštaja bez prethodnog upisa u odgovarajući registar, koji obavljaju delatnost u objektima za koje je obavezna kategorizacija bez pribavljenog rešenja o kategorizaciji, kao i oni koji nisu prijavljeni u Centralni informacioni sistem – eTurista.

Koji propisi su potencijalno povređeni u ovom slučaju?   

Odredba člana 7. Zakona o oglašavanju (Službeni glasnik RS br. 6/2016 i 52/2019 – dr. zakon) zabranjuje oglašavanje delatnosti ako je za delatnost u okviru koje je predmet oglašavanja zakonom propisano da se može obavljati samo na osnovu dozvole ili drugog akta državnog organa.

Upravo to je propisano Zakonom o turizmu (Službeni glasnik RS br. 17/2019), kao i Zakonom o ugostiteljstvu (Službeni glasnik RS br. 17/2019), koji regulišu obavezu registracije, odnosno evidentiranja ugostitelja i ugostiteljskih objekata.

Međutim, važećim propisima nije predviđen način za sankcionisanje subjekata koji nisu registrovani u Republici Srbiji, a koji vrše ovakvo oglašavanje, poput platforme Booking čije se sedište nalazi u Amsterdamu, Holandija.

Na koji način se može pronaći rešenje za ovaj problem?

Predstavnici Ministarstva turizma Republike Srbije održali su više sastanaka sa predstavnicima platforme Booking, gde su kao jedan vid rešenja predložili obavezno korišćenje jedinstvenog identifikacionog broja registrovanih ugostitelja iz registra E-turista („JID”), koji bi ugostitelji davali prilikom zaključenja ugovora o oglašavanju sa platformom.

Međutim, Booking nije pristao na ovaj uslov i izrazio je spremnost da u budućnosti sprovodi samo informativne tj. edukativne razgovore sa subjektima koji žele da zaključe ugovor o oglašavanju sa platformom. Booking je naveo i to da jedan vid regulisanja ovog problema već postoji kroz prihvatanje opštih uslova poslovanja platforme Booking, u kojima je navedeno da pružalac usluga potvrđuje postojanje svog zakonskog prava da iznajmljuje dati smeštaj.

Praksa drugih zemalja

Mnoge zemlje u Evropi i van nje takođe su imale problem sa poslovanjem navedenih platformi.

Primer je Turska, koja je vodila dugačak spor sa Booking-om i uspela da naplati odštetu zbog neusaglašenosti sa lokalnim propisima, kao i zbog nelojalne konkurencije. Kompanija je takođe privremeno ugasila svoje poslovanje u Turskoj, što je dalo jasnu poruku da je potrebno usaglasiti poslovanje platforme sa propisima zemlje poslovanja.

Zaključak: Budućnost poslovanja platformi za oglašavanje privatnog smeštaja u Srbiji

Problem sa platformom Booking u Srbiji ukazao je na širenje sive ekonomije u privatnom sektoru smeštaja, gde mnogi oglašivači posluju bez registracije i kategorizacije u nacionalnim sistemima.

Međutim, ovaj problem je samo posledica drugog, većeg problema, a to je neefikasnost domaćeg pravnog mehanizma za sankcionisanje neregistrovanih subjekata. Propuste u regulaciji i nadzoru u sektoru turizma ne treba rešavati prebacivanjem obaveze kontrole na subjekte privatnog prava, poput internet platformi, naročito kada ne postoje efikasni mehanizmi za nadzor nad njihovim radom.

Sa druge strane, upravo internet platforme mogu predstavljati polaznu osnovu za vršenje nadzora kod subjekata koji se oglašavaju preko ovih platformi, budući da je reč o sistematizovanoj bazi podataka o pružaocima usluge privatnog smeštaja. Na taj način, ove platforme bi predstavljale svojevrstan pomoćni alat nadležnim inspektorima Republike Srbije.

Jačanjem inspekcijskog nadzora i pre svega saradnjom sa stranim platformama, Republika Srbija bi mogla bolje da kontroliše tržište privatnog smeštaja, te da posledično smanji sivu ekonomiju u turizmu.

Da li će dalji razgovori sa kompanijom Booking biti nastavljeni, ostaje da se vidi.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.