Regulisanje medijskog postupanja i medijskog sadržaja: Usvojeni novi pravilnici
23. septembar 2024.U Službenom glasniku RS br. 76/2024 od 13. septembra 2024. godine objavljeni su:
- Pravilnik o dokumentaciji koja se prilaže u postupku evidencije proizvođača medijskih sadržaja u evidenciju proizvođača medijskih sadržaja;
- Pravilnik o sprovođenju analize o potrebnim medijskim sadržajima;
- Pravilnik o dokumentaciji koja se prilaže u postupku registracije medija u registar medija.
Izuzev Pravilnika o sprovođenju analize o potrebnim medijskim sadržajima koji stupa na snagu 21. septembra 2024. godine, druga dva pravilnika stupaju na snagu 1. januara 2025. godine.
Nedavno je novim Zakonom o javnom informisanju i medijima („Zakon“) uveden značajan broj novina u pogledu regulisanja medijskog sadržaja u cilju stvaranja okvira koji će omogućiti sveobuhvatniju kontrolu i regulaciju delovanja medija, o čemu smo pisali u jednom od naših ranijih članaka (link).
Kao nastavak tih promena Ministarstvo informisanja i telekomunikacija je donelo niz pravilnika koji će detaljnije uređivati ovu oblast.
U nastavku ovog teksta donosimo pregled najznačajnijih odredbi svakog od navedenih akata.
- Pravilnik o dokumentaciji koja se prilaže u postupku evidencije proizvođača medijskih sadržaja u evidenciju proizvođača medijskih sadržaja
Zakonom je propisano da registar medija („Registar“) i evidenciju proizvođača medijskog sadržaja („Evidencija“) vodi Agencija za privredne registre („APR“), a svrha Registra i Evidencije je obezbeđivanje javnosti podataka o medijima i proizvođačima medijskih sadržaja.
Ovim pravilnikom propisuje se dokumentacija koja se prilaže uz evidencionu prijavu u postupku evidentiranja, promena i brisanja podataka o proizvođaču medijskih sadržaja u Evidenciji.
Uz evidenciona prijavu upisa medija u Evidenciju prilaže se:
- izvod iz javnog registra (kojim se dokazuje identitet proizvođača medijskog sadržaja), ukoliko nije registrovan u registru koji vodi APR;
- dokaz o matičnom broju proizvođača medijskog sadržaja, takođe ukoliko nije registrovan u registru koji vodi APR;
- dokument koji sadrži podatke o licima u skladu sa odredbom člana 47. stav 2. tačka 2) Zakona;
- kao i dokaz o uplaćenoj naknadi.
U slučaju promene evidentiranih podataka medija prilaže se:
- dokument koji je za osnov za promenu evidentiranog podatka,
- kao i dokaz o uplaćenoj naknadi.
U slučaju brisanja proizvođača medijskog sadržaja iz Evidencije prilaže se:
- Odluka nadležnog organa o prestanku obavljanja delatnosti proizvodnje medijskih sadržaj,
- kao i dokaz o uplaćenoj naknadi.
Takođe, pravilnik propisuje da se uz evidencionu prijavu podataka o novčanim sredstvima dodeljenim od organa vlasti prilaže rešenje nadležnog organa o dodeli pomenutih novčanih sredstava, kao i dokaz o plaćenoj naknadi.
- Pravilnik o sprovođenju analize o potrebnim medijskim sadržajima
Zakonom je propisano da Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave, najmanje jednom u tri godine sprovodi analizu o potrebnim medijskim sadržajima („Analiza“), polazeći od definicije javnog interesa i o toj analizi sačinjava izveštaj.
Postupak sprovođenja analize:
- Organ javne sprovodi javne konsultacije radi pribavljanja predloga stručne i šire javnosti, a koje ne mogu da budu kraće od 30 dana;
- Zainteresovana lica podnose predlog o potrebnim medijskim sadržajima na propisanom obrascu koji čini sastavni deo ovog pravilnika;
- Nakon sačinjavanja izveštaja o sprovedenim javnim konsultacijama organ javne vlasti sprovodi postupak Analize i izrađuje izveštaj o Analizi (u tom postupku može angažovati akreditovana visokoškolske ustanove i naučno istraživačke organizacije);
- Prilikom izrade analize uzimaju se u obzir medijski sadržaji objavljeni u prethodne tri godine, odnosno u periodu nakon poslednje sprovedene analize;
- Izveštaj o Analizi, između ostalog, obuhvata predloge za određivanje tematskih oblasti i žanrovske raznovrsnosti medijskih sadržaja, kao i ciljnih grupa koje će organ javne vlasti sufinansirati, preporuku za određivanje visine iznosa sredstava koji će biti opredeljeni na raspisanom konkursu kao i najmanji i najveći iznos sredstava koji se odobravaju po projektu;
Izveštaj o Analizi objavljuje se na veb prezentaciji organa koji je raspisao konkurs, kao i na veb portalu Jedinstvenog informacionog sistema, i to nakon uspostavljanja pomenutog sistema, koji predstavlja jednu od novina u skladu sa Zakonom, a o kojem je već bilo reči u našem ranijem članku (link).
- Pravilnik o dokumentaciji koja se prilaže u postupku registracije medija u registar medija
Novi pravilnik donosi par novina u odnosu na prethodni pravilnik koji je regulisao postupak registracije medija u registar medija („Registar“), a donošenjem novog pravilnika prestao je da važi ranije doneti pravilnik.
Novine koje donosi ovaj pravilnik:
- prilikom podnošenja registracione prijave upisa medija u Registar, potrebno je dostaviti dokaz o identitetu glavnog urednika i to fotokopiju lične karte ukoliko je reč o domaćem fizičkom licu, odnosno fotokopiju pasoša za strano fizičko lice, u kom slučaju navedena dokumentacija ne mora da bude overena kako je to do sada bio slučaj
- Pored toga, proširen je spisak dokumentacije koja se obavezno prilaže prilikom podnošenja registracione prijave upisa medija u Registar, i to:
- dokument u kome su predviđene interne mere i procedure za postizanje rodne ravnopravnosti;
- dokument u kom su predviđene mere i procedure za zaštitu uređivačke politike;
- dokument u kom su predviđene mere i procedure za zapošljavanje osoba sa invaliditetom;
- dokument u kom su predviđene mere i procedure za obezbeđivanje sigurnog okruženja za novinare i medijske radnike;
Takođe, prethodno navedenu dokumentaciju, uz registracionu prijavu upisa podataka, prilažu i mediji koji su već registrovani u Registru, zajedno sa dokazom o uplaćenoj naknadi za vođenje registracije.
Na kraju, novim pravilnikom je definisan pojam prosečno prodatog tiraža, budući da se uz registracionu prijavu obavezno prilaže i dokumentacija koja sadrži podatak o tiražu medija.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.