April u znaku intelektualne svojine – kratak osvrt na zanimljiv spor u Japanu
26. april 2022.Za april se može reći da je mesec intelektualne svojine, budući da se u istom obeležavaju dva važna datuma i to:
- april kao Svetski dan kreativnosti i inovacija; i
- april kao Svetski dan intelektualne svojine.
Svetski dan kreativnosti i inovacija
Svetski dan kreativnosti i inovacija ustanovljen je od strane Ujedinjenih nacija, sa ciljem isticanja, odnosno promovisanja značaja kreativnosti i inovacija za održivi razvoj. Ovaj datum se obeležava od 2018. godine i sve više dobija na značaju, na šta je nesumnjivo uticala i pandemija COVID-19.
Svetski dan intelektualne svojine
Upravo je na temi inovacija mladih za bolju budućnost fokus ovogodišnjeg obeležavanja Svetskog dana intelektualne svojine, ustanovljenog od strane Svetske organizacije za intelektualnu svojinu (WIPO) sa ciljem podizanja svesti o tome kako patenti, autorska prava, žigovi, dizajn i druga prava intelektualne svojine utiču na svakodnevni život.
Značaj zaštite intelektualne svojine
Blagovremena zaštita intelektualne svojine je od izuzetnog značaja za poslovanje privrednih subjekata, tj. za njihovu konkurentnost na tržištu, a shodno tome i za finansijski aspekt poslovanja, naročito imajući u vidu da tehnološki razvoj, koji s jedne strane omogućava sve brži protok informacija, kao i promet roba i usluga, s druge strane, upravo iz navedenih razloga, doprinosi i sve učestalijim povredama prava intelektualne svojine.
Takođe, reč je o izuzetno dinamičnoj pravnoj oblasti, koja se razvija spram potreba poslovanja učesnika na tržištu, pa tako, primera radi, danas postoje 3D žigovi, patenta zaštita algoritama i slično, te nema sumnje da će se i u budućnosti razviti neki novi oblici intelektualne svojine, tj. koji će uživati pravnu zaštitu shodno propisima koji uređuju predmetnu oblast.
U nastavku ovog teksta možete pročitati nešto više o jednom zanimljivom sudskom postupku koji je nedavno vođen u Japanu, a upravo u vezi sa pravima intelektualne svojine.
Christian Louboutin vs. Eizo Collection Co., Ltd.
Christian Louboutin, čuvena francuska modna kompanija, poznata po obući sa visokim potpeticama sa crvenim lakiranim đonovima, izgubila je nedavno spor koji je vođen u Japanu protiv kompanije Eizo Collection Co., Ltd. upravo povodom obuće opisanog izgleda.
Naime, prema navodima tužbe, pomenuta japanska kompanija je vršila prodaju obuće sa crvenim lakiranim đonovima bez odobrenja kompanije Christian Louboutin, što predstavlja akt nelojalne konkurencije.
Međutim, Okružni sud u Tokiju je presudom donetom 11. aprila 2022. godine odbio predmetne navode, s obzirom da kompanija Christian Louboutin nije uspela da u predmetnom postupku dokaže da đon takvog izgleda predstavlja njen zaštitni znak u pravnom smislu, tj. onom koji bi uživao pravnu zaštitu.
Uprkos navodima tužioca prema kojima je crveni đon karakterističan za obuću koju ova francuska modna kuća dizajnira već više od 20 godina, od čega je samo u periodu od 2016. godine prihodovala više od 26 miliona dolara, a u reklamiranje predmetnih proizvoda na japanskom tržištu uložila preko 120.000 dolara godišnje, pomenuti sud je zauzeo stav da je u konkretnom slučaju ne postoji nelojalna konkurencija budući da je obuća sa crvenim đonom česta pojava u Japanu, kao i da, naročito imajući u vidu cenu proizvoda francuske modne kuće, prosečnog potrošača nije moguće olako dovesti u zabludu u pogledu njenog proizvođača.
Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.