eKatastar – uvođenje novih elektronskih servisa

eKatastar – uvođenje novih elektronskih servisa

6. mart 2020.

Narodna skupština Republike Srbije usvojila je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova („Zakon“), koji će u punoj primeni biti od 31. marta 2020. godine.

Izmene Zakona treba da ubrzaju dostavu rešenja strankama i povećaju pravnu sigurnost u vezi sa konačnošću upisa, kao i da generalno ubrzaju i pojeftine postupak upisa u katastar nepokretnosti.

Još jedan od razloga za izmene Zakona bilo je i usklađivanje pojedinih odredbi Zakona sa drugim zakonima koji su od značaja za delatnost Republičkog geodetskog zavoda („RGZ“), kao što su Zakon o planiranju i izgradnji i Zakon o ozakonjenju objekata.

Ključne novine se odnose na dostavljanje rešenja strankama.

Naime, rešenja katastra ubuduće će se dostavljati na tri načina:

  • Rešenje će se po prvi put dostavljati u formi elektronskog dokumenta, preko jedinstvenog elektronskog sandučića u skladu sa zakonom kojim se uređuje e-uprava;
  • Licu koje nema jedinstveni elektronski sandučić, rešenje će se dostavljati u formi odštampanog primerka elektronskog dokumenta, overenog u skladu sa zakonom koji uređuje elektronsko poslovanje, preporučenom pošiljkom preko poštanskog operatora.

Ukoliko poštar ne uspe da uruči rešenje, ostaviće obaveštenje a stranci da može da preuzme rešenje u pošti, i to u narednih 15 dana, a ne u roku od 24 časa kako je do sada bilo predviđeno.

Obaveštenje će takođe sadržati informaciju o danu oglašavanja rešenja na web stranici RGZ, kao i pravnu pouku da će se u slučaju nepreuzimanja pošiljke, rešenje smatrati dostavljenim istekom roka od 30 dana od tog dana, kao i link sa koga se to rešenje može preuzeti.

  • Na dan ekspedovanja rešenja, ono će biti i oglašeno na veb-sajtu RGZ, što znači da će oni koji su predali zahtev za upis nepokretnosti, moći da ga pretražuju prema broju predmeta. Rok od 30 dana do pravnosnažnosti će početi da teče kada rešenje bude objavljeno na veb-sajtu.

RGZ je dužan da na svojoj web stranici uspostavi i održava oglasnu tablu katastra, kao i da obezbedi dostupnost rešenja objavljenih na oglasnoj tabli neprekidno i bez plaćanja takse, na način koji ne povređuje zaštitu podataka o ličnosti.

Posle uvođenja e-šaltera za dostavljanje zahteva, koji je pored javnih beležnika, sudova i javnih izvršitelja, od 2. marta 2020. godine dostupan i advokatima, očekivano je da uvođenje elektronske dostave rešenja dodatno doprinese efikasnom vođenju i okončanju upravnih postupaka pred RGZ. Međutim, stvarni napredak će postojati samo ukoliko novouspostavljeni sistem bude garantovao neprobojnost za neovlašćene pristupe i visok stepen zaštite podataka.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.