Radni odnosi u uslovima pandemije COVID-19

Radni odnosi u uslovima pandemije COVID-19

13. mart 2020.

Svetska zdravstvena organizacija proglasila je 11. marta 2020. godine pandemiju COVID-19 (coronavirus disease). Broj zaraženih se poslednjih dana povećava i u Republici Srbiji, zbog čega je Vlada donela nekolicinu mere u cilju sprečavanja širenja zaraze. One se odnose na zabranu okupljanja više od 100 ljudi u zatvorenoj prostoriji, privremenu zabranu ulaska u Srbiju za strane državljane koji dolaze iz područja koja su posebno pogođena zarazom, a privremeno su zatvorena i 44 manja granična prelaza, dok se međunarodni putni saobraćaj preusmerava na glavne granične prelaze.

Kada su u pitanju radni odnosi, Vlada je za sada naložila samo da zaposleni u uslužnim objektima koji se nalaze na tranzitnoj ruti kroz Srbiju i auto-putevima moraju da budu obezbeđeni zaštitinim sredstvima zbog dolaženja u dodir sa stranim turistima. Takođe, zaposlenima u sistemu zdravstvene i socijalne zaštite Republike Srbije preporučeno je da ne putuju u zemlje sa intenzivnom transmisijom COVID-19, odnosno u zemlje žarišta epidemije.

Za sada nema preporuka u pogledu postupanja drugih poslodavaca, ali je najavljeno da će veoma brzo Vlada u saradnji sa Privrednom komorom Srbije pripremiti pravilnike za kompanije o daljem postupanju u uslovima zaraze.

Poslodavci treba da se svakako ponašaju odgovorno i da slede uputstva i preporuke zdravstvenih institucija, kao i odluke nadležnih državnih organa.

U delatnostima i na poslovima koji to dozvoljavaju, poslodavci mogu da razmotre uvođenje rada od kuće ili drugog rada na daljinu, kako bi se smanjio rizik oboljevanja zaposlenih. Zakon o radu poznaje ovakve mogućnosti, s tim da u vanredim uslovima poput ovih, mora se pokazati i određeni stepen fleksibilnosti, te u tom smislu se od poslodavaca ne može očekivati da vrše i formalnu izmenu ugovorenih uslova rada zaključenjem aneksa ugovora o radu radi uvođenja rada van prostorija poslodavca.

Zakon o radu prepoznaje i situacije odsustva zaposlenih usled prekida rada ili smanjenja obima rada do kojeg je došlo bez krivice zaposlenog, što bi se u odsustvu posebnog režima za COVID-19, moglo primeniti ako poslodavci privremeno obustave ili smanje svoje poslovne aktivnosti. Prema Zakonu, zaposleni u toj situaciji ima pravo na naknadu zarade u visini 60% prosečne zarade u prethodnih 12 meseci, koja ne može biti manja od minimalne zarade.

Kada su u pitanju naknade zarade, zaposleni koji je sprečen za rad zbog privremene mere obavezne izolacije kao kliconoše ili zbog pojave zaraznih bolesti u njegovoj okolini, kao i zaposleni koji je privremeno sprečeni za rad usled bolesti, ima pravo na naknadu zarade u visini od 65% od propisanog osnova, u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju.

Pored navedenog, treba voditi računa i o tome da pravo zaposlenih na informisanost ne dođe u koliziju sa pravom eventualno zaraženog zaposlenog na privatnost, te treba biti obazriv prilikom obrade podataka o zdravstvenom stanju zaposlenih budući da je reč o posebnim vrstama podataka o ličnosti.

Više informacija o preporukama za postupanje u uslovima pandemije dostupno je na veb-sajtu Svetske zdravstvene organizacije.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.