Novi propisi i mere koji se odnose na situaciju usled pandemije koronavirusa (COVID-19)

Novi propisi i mere koji se odnose na situaciju usled pandemije koronavirusa (COVID-19)

24. mart 2020.

Iza nas je prva nedelja vanrednog stanja proglašenog radi suzbijanja bolesti izazvane koronavirusom, tokom koje su državni organi doneli nekolicinu propisa koji bitno utiču na živote građana i funkcionisanje privrede. Istovremeno su, kako državni tako i privatni sektor, morali da se u hodu prilagođavaju novim okolnostima, a verovatno je da će novih mera biti i u narednom periodu.

U nastavku je pregled najznačajnijih novina koje su obeležile prethodnu nedelju.

a. Ograničenja u prometu roba i usluga

Jedna od prvih mera Vlade bila je privremena zabrana izvoza osnovnih proizvoda bitnih za stanovništvo, i to nekih namirnica, zaštitne opreme i sredstava za ličnu higijenu i dezinfekciju. Zabrana je na snazi 30 dana počev od 14. marta, a ne odnosi se na robu u tranzitu preko teritorije Republike Srbije.

Uvedeno je privremeno ograničenje cena u trgovini na veliko i malo osnovnih životnih namirnica i zaštitne opreme, tako da ne prelaze nivo cena tih proizvoda na dana 5. mart 2020. godine. Ovo ograničenje je takođe na snazi 30 dana, počev od 15. marta. Pored toga, ograničene su marže svih učesnika u lancu snabdevanja osnovnih životnih namirnica i zaštitne opreme tako da ne prelaze nivo marži tih proizvoda na dan 5. mart 2020. godine. I ovo ograničenje je privremenog karaktera, u trajanju od 30 dana počev od 18. marta.

Zabranjen je izvoz i ponovni izvoz lekova iz Republike Srbije u trajanju od 30 dana, počev od 16. marta. Od zabrane su izuzeti lekovi koji se proizvode u Repiblici Srbiji isključivo za strana tržišta (nisu registrovani u Republici Srbiji) i lekovi koje strano lice otprema u psotupku tranzita sa carinskog područja Republike Srbije.

Ograničena je maloprodajna cena zaštitnih sredstava (maski) koje Republički fond za zdravstveno osiguranje distribuira privrednim subjektima u cilju snabdevanja tržišta za vreme vanrednog stanja, koja maksimalno može iznositi 120 dinara po komadu, sa uračunatim PDV-om. Takođe, privredni subjekti u maloprodaji mogu isporučiti fizičkom licu – krajnjem kupcu najviše 10 komada maski.

Uvedene su posebne mere rada u ugostiteljskim objektima. Naime, počev od 21. marta pa za vreme trajanja vanrednog stanja, odnosno opasnosti od širenja zarazne bolesti COVID-19, serviranje i posluživanje hrane i pića gostima ne može se vršiti neposredno u zatvorenom prostoru i u prostoru organizovanih bašti na otvorenom. Pružanje usluga posluživanja hrane i pića može se nastaviti uz organizovanje dostavne službe ili preko šaltera za pružanje usluge bez ulaska lica kojima se pruža usluga u objekte.

Zabranjena je prodaja robe i vršenje usluga u trgovinskim centrima i lokalima u kojima se obavlja delatnost u oblasti trgoivne na malo u koje se ulazi iz zatvorenog prostora, počev od 21. marta pa za vreme trajanja vanrednog stanja, odnosno opasnosti od širenja zarazne bolesti COVID-19. Ova mera se prirodno ne odnosi na druge vidove obavljanja delatnosti, kao što je online prodaja. Od ove mere su izuzeti subjekti koji obavljaju delatnost u oblasti trgovine na malo osnovnim životnim namirnicama, lekovima i medicinskim sredstvima.

b. Pomoć države

Vlada je donela Uredbu o poreskim merama za vreme vanrednog stanja radi ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, koja se odnosi samo na poreske obveznike kojima je u prthodnom periodu odobreno odlaganje plaćanja dugovanog poreza. Predviđeno je da u slučaju kašnjenja sa otplatom, za vreme vanrednog stanja, a počev od rate koje je dospela u martu 2020. godine, Poreska uprava neće preduzimati mere prinudne naplate, odnosno naplate iz sredstava obezbeđenja.

U narednom periodu se očekuju i druge mere, koje će se odnositi na subjekte koji svoje obaveze inače redovno izmiruju.

c. Mere Narodne banke Srbije

Narodna banka Srbije je donela odluke o privremenim merama za očivanje stabilnosti finansijskog sistema, koje se odnose na moratorijum na obaveze po osnovu finansijskog lizinga i kredita. Mere će važiti najmanje 90 dana, odnosno za vreme trajanja vanrednog stanja. Za korišćenje ove mogućnosti nije potrebno podnošenje zahteva bankama, odnosno davaocima lizinga, već će se „ćutanje“ korisnika smatrati prihvatanjem opšte ponude koju su banke i davaoci lizinga dužni da objave na svojim internet stranicama.

d. Radni odnosi

O režimu rada u vreme vanrednog stanja pisali smo u našim prethodnim objavama (više informacija ovde i ovde).

U međuvremenu je zbog uvođenja zabrane kretanja u periodu od 8 časova uveče do 5 časova ujutru nastala potreba da poslodavci pribave posebne dozvole MUP-a za kretanje zaposlenih koji u tom periodu dolaze ili odlaze sa rada. Nakon nekih inicijalnih nejasnoća, otvorena je posebna mejl adresa Ministarstva privrede na koju se dostavlja zahtev, dok zaposleni mora kod sebe imati radni nalog koji mu izdaje poslodavac. Imajući u vidu da je naknadno period zabrane kretanja promenjen pa iznosi od 5 časova popodne do 5 časova ujutru, odnosno subotom do 3 časa ujutru, može se očekivati dodatni broj poslodavaca koji će imati potrebu da prijavi kretanje zaposlenih u tom periodu.

Za povredu zabrane kretanja, odnosno kretanje bez dozvole, može se izreći i novčana kazna za prekršaj koji je propisan posebnom Uredbom.

Od 21. marta zabranjeno je obavljanje javnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju autobusima, osim posebnog linijskog prevoza koje će privredni subjekti obavljati isključivo radi realizacije radnih zadataka zaposlenih. Privredna komora Srbije uputila je privredne subjekte da u direktnom kontaktu sa prevoznicima ugovore vanlinijski prevoz na komercijalnoj osnovi. Sekretarijat za javni prevoz Grada Beograda formirao je posebnu mejl adresu na koju će poslodavci dostavljati svoje zahteve sa potrebama zaposlenih za organizovanje posebnih linija gradskog i prigradskog prevoza, a za sada su aktivirane 32 linije.

Republički fond za zdravstveno osiguranje je objavio da zaposleni koji su se u momentu proglašenja vanrednog stanja nalazili na bolovanju, neće morati da izlaze na lekarsku komisiju radi produženja bolovanja, bez obzira na to da li ga je odredio izabrani lekar ili lekarska komisija. Bolovanje će naime biti automatski produženo za 30 dana.

e. Rad sudova i rokovi od značaja za vođenje sudskih postupaka

Nakon preporuke Ministarstva pravde, koja je u praksi dovela do različitog tumačenja i raznolike prakse sudova u Republici Srbiji, Visoki savet sudstva je svojim zaključkom odredio obim rada sudova u uslovima vanrednog stanja. Utvrđeno da će se održavati samo suđenja koja ne trpe odlaganje u krivičnopravnoj i građanskopravnoj materiji (ovo potonje uključuje: odlučivanje o privremenim merama, merama zaštite od nasilja u porodici, zabrani rasturanja štampe, određeni statusni sporovi, izvršenje odluka u porodičnopravnoj materiji).

Kada su u pitanju rokovi, posebnom Uredbom Vlade propisano je da svi rokovi za podnošenje inicijalnih akata u parničnom, krivičnom, vanparničnom i izvršnom postupku i postupcima pred Upravnim i Ustavnim sudom, zatim rokovi za izjavljivanje pravnih lekova, pravnih sredstava ili za preduzimanje drugih procesnih radnji u navedenim postupcima, kao i rokovi za izjavljivanje redovnih i vanrednih pravnim lekova u krivičnom, prekršajnom i postupku za privredne prestupe, prestaju da teku za vreme vanrednog stanja proglašenog 15. marta 2020. godine.

f. Rad javnih beležnika

Rad javnih beležnika je takođe izmenjen. Prema uputstvu Javnobeležničke komore, javnobeležničke kancelarije nastaviće da rade svakog radnog dana od 9 do 17 sati, ali uz obustavu overa potpisa, rukopisa i prepisa osim u naročito hitnim i opravdanim situacijama.

Javni beležnici nastaviće da obavljaju službene radnje solemnizacije ugovora, sačinjavanje javnobeležničkih zapisa i javnobeležničkih zapisnika, ukoliko stranke nisu u kategoriji lica pod posebnom zaštitom, uz zakazivanje u razmaku od najmanje sat vremena.

U toku trajanja vanrednog stanja, javni beležnici neće zakazivati ročista u postupcima sačinjavanja smrtovnica, raspravljanja zaostavštine i drugim vanparničnim postupcima, koje javnim beležnicima poveravaju sudovi, a u kojima je neophdno učešće stranaka. Takođe, već zakazana ročišta u ovim postupcima biće odložena, osim u predmetima u kojima se zahteva hitno postupanje, a ne ugrožavaju se posebno zaštićene kategorije stanovništva.

g. Rad javnih izvršitelja

Izmenjen je i režim rada javnih izvršitelja, u skladu sa Uputstvom Komore javnih izvršitelja.

Javni izvršitelji za vreme vanrednog stanja neće odlučivati o predlozima za izvršenje i neće preduzimati izvršne radnje radi namirenja novčanih i ostvarenja nenovčanih potraživanja, a naročito ako se izvršenje sprovodi sledećim sredstvima izvršenja: prodajom nepokretnosti ili pokretnih stvari izvršnog dužnika, prenosom zarade, penzije i drugih stalnih primanja, predajom stvari izvršnog dužnika i ispražnjenjem i predajom nepokretnosti izvršnog dužnika.

Već određena izvršenja na zaradi ili penziji se neće sprovoditi, a zaključeni sporazumi o otplati dug ana rate se neće primenjivati za vreme vanrednog stanja.

h. Kretanje advokata u vreme važenja zabrane kretanja

Zabrana kretanja uvedena Naredbom MUP-a primenjuje se i na advokate, osim na one koji su pozvani od strane organa radi angažovanja u svojstvu branioca po službenoj dužnosti ili je pozvan kao izabrani branilac osumnjičenog, ne mora da pribavlja posebnu dozvolu za kretanje, s tim da je dužan da preduzme nekoliko koraka predviđenih u uputstvu Advokatske komore Srbije.

i. Rad organa uprave, javnih preduzeća i drugih institucija

Neposredan rad sa strankama (putem šaltera i sl.) obustavljen je u svim organima državne uprave, AP Vojvodine i jedinicama lokalne samouprave, posebnim organizacijama, ustanovama, javnim preduzećima i drugim organizacijama čiji je osnivač ili većinski valsnik Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave. Komunikacija će se nastaviti putem pisane ili elektronske pošte ili tepefonskim putem.

Obustava će trajati do kraja vanrednog stanja, a sve institucije na koje se ova mera odnosi dužne su da na svojim internet stranicama objave adrese elektronske pošte za komunikaciju.

Od obustave su izuzeti: Ministarstvo finansija – Uprava carina i JP „Pošta Srbije” i pojedini šalteri Ministarstva finansija – Poreske uprave i Uprave za trezor i JP „Elektroprivreda Srbije”.

U skladu sa navedenim, i Agencija za privredne registre je zatvorila svoje šaltere. Pored pismene komunikacije putem pošte, korisnicima će biti na raspolaganju elektronski servisi APR-a, i to eRegistracija osnivanja jednočlanog i višečlanog društva sa ograničenom odgovornošću, eRegistracija preduzetnika, eGrađevinske dozvole, eDostavljanje finansijskih izveštaja i Centralna evidencija stvarnih vlasnika.

U vezi sa navedenom merom, produženo je važenje svih ličnih dokumenata državljana Republike Srbije (lična karta, putna isprava, vozačka dozvola, saobraćajna dozvola i oružni list) za vreme trajanja vanrednog stanja. Izuzetno, izdavaće se saobraćajne dozvole isključivo kod prvog upisa vozila u jedinstveni registar i promene vlasnika vozila, a registracione nalepnice će se izdavati isključivo na tehničkom pregledu.

j. Ograničenja kretanja i odvijanja saobraćaja

Zabrana kretanja lica važi u periodu od 5 časova popodne do 5 časova ujutru, osim subotom kada ovo ograničenje traje do 3 časa, uz određene izuzetke. Takođe, ova zabrana je potpuna za lica starija od 65 godina, odnosno 70 godina.

Informacije o kretanju zaposlenih i advokata u periodu važenja zabrane kretanja nalaze se u odeljcima d. i h. napred. Pored toga, poljoprivrednici takođe moraju podneti zahteve dozvolu kretanja Upravi za zaštitu bilja, odnosno Sektoru za poljoprivrednu inspekciju, u zavisnosti od potrebe za kretanjem (primena agrotehničkih mera ili obavljanje poslova iz oblasti stočarstva).

Dodatno ograničenje je uvedeno za tražioce azila i iregularne migrante koji su smešteni u centre za azil i prihvatne centre, a koji ih mogu napustiti iz opravdanih razloga i uz dozvolu Komesarijata za izbeglice i migracije Republike Srbije.

Za vreme trajanja opasnosti od širenja zarazne bolesti COVID-19 zabranjena su i javna okuplјanja na celoj teritoriji Republike Srbije na javnim mestima u zatvorenim prostorima – kada se istovremeno okuplјa više od pet lica.

Kada je u pitanju saobraćaj, uz određene izuzetke, zabranjeno je sletanje na aerodrome i poletanje sa aerodroma u Republici Srbiji svim vazduhoplovima koji vrše prevoz putnika u međunarodnom vazdušnom saobraćaju, radi zaštite od unošenja i širenja zaraznih bolesti na teritoriji Republike Srbije, kao i obavlјanje javnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju autobusima i međunarodnog i unutrašnjeg železničkog i vodnog saobraćaja za prevoz putnika.

Počev od 20. marta, zatvoreni su svi granični prelazi za ulazak putniku u Republiku Srbiju – u međunarodnom drumskom, železničkom i rečnom saobraćaju, kao i za ulazak preko graničnih prelaza za pogranični saobraćaj prema susednim zemlјama, tako da se u zemlju sada može ući samo na osnovu posebnog odobrenja nadležnog organa.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.