UPDATE: Novi propisi i mere koji se odnose na situaciju usled pandemije koronavirusa (COVID-19)

UPDATE: Novi propisi i mere koji se odnose na situaciju usled pandemije koronavirusa (COVID-19)

1. april 2020.

I drugu nedelju nakon proglašenja vanrednog stanja u Republici Srbiji obeležila je izrazita regulatorna aktivnost, kako bi se građani, privatni i javni sektor prilagodili novim uslovima funkcionisanja i poslovanja. U nastavku je sažet prikaz najznačajnijih novina iz protekle nedelje.

a. Status stranaca u Republici Srbiji

Strani državljani koji su na dan proglašenja vanrednog stanja zakonito boravili u Republici Srbiji, po bilo kom od osnova propisanih Zakonom o strancima, mogu zakonito ostati u Republici Srbiji za vreme dok traje vanredno stanje, bez obaveze pokretanja postupka za dalje utvrđivanje njihovog statusa, odnosno za produženje ranije važećih odobrenja.

Takođe, lična karta za stranca, kao i lična karta za tražioca azila i lična karta za lica kome je odobren azil, a kojima je istekao ili istekne rok važenja dok je na snazi Odluka o proglašenju vanrednog stanja, smatraju se važećim dok je navedena odluka na snazi.

Što se tiče dozvole za rad izdate strancu u skladu sa odredbama Zakona o zapošljavanju stranaca, kojoj je istekao ili će isteći period važenja dok je na snazi Odluka o proglašenju vanrednog stanja, ista će se smatrati važećom dok je navedena odluka na snazi.

b. Rokovi u upravnim postupcima

Dostavljanja pismena u upravnom postupku i radnje obaveštavanja, od kojih počinju da teku rokovi koji se ne mogu produžiti, a koje su izvršene tokom vanrednog stanja, smatraće se, u smislu primene propisanih rokova, izvršenim kad istekne 15 dana od prestanka vanrednog stanja.

Takođe, predviđeno je da rokovi koji ističu za vreme vanrednog stanja, a odnose se na preduzimanje upravnih radnji, okončanje upravnih postupaka i odlučivanje po izjavljenim pravnim sredstvima, smatraće se isteklim kad istekne 30 dana od prestanka vanrednog stanja.

U postupcima utvrđivanja, plaćanja, naplate i kontrole javnih prihoda poreskih i carinskih obveznika, primena pravila koja se odnose na računanje rokova ograničena je isključivo na rokove za podnošenje pravnih lekova protiv prvostepenih rešenja i zaključaka nadležnih poreskih i carinskih organa. Drugim rečima, odlaganje rokova se ne odnosi na obavezu plaćanja ovih javnih prihoda.

Pored navedenog, ne teku ni rokovi koji su propisani Zakonom o privrednim društvima a odnose se na upravne postupke koje vodi Agencija za privredne registre (npr. rokovi u postupcima statusnih promena, likvidacije, vraćanja dodatnih uplata, smanjenja osnovnog kapitala, i sl.). Ovi rokovi nastavljaju da teku od dana prestanka vanrednog stanja.

c. Employment

Ministarstvo privrede izdalo je obaveštenje prema kome su poslodavci dužni da, zaposlenima koji obavljaju radne zadatke u periodu u kom važi zabrana kretanja (ne odnosi se na rad od kuće), i za koje su od MUP-a pribavili dozvolu za kretanje, izdaju odgovarajuću potvrdu (umesto dosadašnjih radnih naloga), koje moraju biti na jedinstvenom – tipskom obrascu, koji možete preuzeti ovde.

Dodatno, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja objavilo je obaveštenje da je omogućena elektronska komunikacija sa nadležnim službama radi ostvarivanja određenih prava, i to:

  • podnošenje zahteva za ostvarivanje prava na naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva, kao i odsustva sa rada radi nege deteta,
  • podnošenje zahteva za veštačenje zdravstvenog stanja deteta, koji porodilja podnosi prvi put, radi ostvarivanja prava na posebnu negu deteta;
  • prijava na evidenciju nezaposlenih;
  • podnošenje zahteva za ostvarivanje prava za slučaj nezaposlenosti i drugih zahteva pred Nacionalnom službom za zapošljavanje;
  • podnošenje zahteva za ostvarivanje prava na penziju, kao i drugih prava pred Republičkim fondom za penzijsko i invalidsko osiguranje.

Takođe, rešenja za davanje saglasnosti za upućivanje zaposlenih na plaćeno odsustvo duže od 45 radnih dana (član 116. Zakona o radu), izdaju se bez prethodnog dostavljanja zahteva poslodavaca na mišljenje reprezentativnom sindikatu grane ili delatnosti osnovanom na nivou Republike, sa rokom važenja najkasnije do dana prestanka vanrednog stanja. Dodatno, poslodavci će zahtev podnositi elektronski, a na isti način će im biti i dostavljeno rešenje Ministarstva.

U vezi sa moratorijumom NBS na obaveze plaćanja kredita i lizing naknada, a koji počinje da se primenjuje od 31. marta, za one zaposlene koji ove obaveze izmiruju putem administrativne zabrane na zaradi, poslodavci treba da privremeno zastanu sa vršenjem obustava po tom osnovu, osim za one zaposlene koji nisu prihvatili moratorijum.

d. Mere Narodne banke Srbije

Odlukama NBS određeno je da se ne primenjuju rokovi koji se odnose na obavezu pružaoca platnih usluga da ispune sve neophodne tehničke uslove za dostavljanje podataka Narodnoj banci Srbije koji se vode u Jedinstvenom registru korisnika novčane doznake, kao i oni koji se odnose na obavezu banaka da ispune sve neophodne tehničke uslove za dostavljanje podataka Narodnoj banci Srbije koji se vode u Jedinstvenom registru sefova, i da je o tome obaveste, a što su bili dužni da učine do 15.04.2020. godine.

S obzirom na to da obaveza dostavljanja određenih podataka Narodnoj banci Srbije shodno propisima koji regulišu ova pitanja i dalje postoji, postoji i obaveza ispunjenja tehničkih uslova, ali ne postoji obaveza obaveštavanja Narodne banke Srbije o tome.

Za vreme vanrednog stanja dokumentacija koja se dostavlja u postupku izveštavanja Narodne banke Srbije o kreditnim poslovima sa inostranstvom može se dostavljati i u elektronskom obliku, u pdf formatu, a tako dostavljena dokumentacija će se dostaviti i u papirnom obliku u roku od deset dana od dana prestanka vanrednog stanja.

e. Dostavljanje finansijskih izveštaja

Utvrđeno je pomeranje rokova za podnošenje godišnjih finansijskih izveštaja direktnih korisnika sredstava budžeta Republike Srbije, odnosno budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave, završnih računa budžeta Republike Srbije, budžeta autonomnih pokrajina, budžeta jedinica lokalne samouprave i organizacija za obavezno socijalno osiguranje, kao i konsolidovanog izveštaja Republike Srbije i konsolidovanih izveštaja gradova, za 2019. godinu.

Za sada nema informacija o pomeranju rokova za dostavljanje finansijskih izveštaja shodno Zakonu o računovodstvu.

f. Postupanje sa fiskalnim kasama za vreme privremene obustave rada

Poreska uprava je objavila obaveštenje za obveznike koji privremeno zatvore svoje maloprodajne objekte zbog uvedenog vanrednog stanja i pojasnilo da ovi subjekti ne treba da vrše defiskalizaciju fiskalnih kasa, osim ukoliko privremeni prekid obavlјanja delatnosti registruju u Agenciji za privredne registre.

Obveznik fiskalizacije u ovoj situaciji treba da o privremenom zatvaranju objekta obavesti nadležnu Poresku upravu koja vodi registar fiskalizovanih kasa, elektronskim putem, kao i da, ukoliko je to moguće, na vidnom mestu istakne obaveštenje da objekat ili deo objekta u skladu sa navedenom odlukom ne radi.

Ukoliko obveznik fiskalizacije nastavi da obavlјa rad od kuće, fiskalnu kasu može da premesti na mesto gde obavlјa delatnost,  ali je neophodno da o tome elektronskim putem obavesti nadležnu Poresku upravu koja vodi registar fiskalizovanih kasa.

Obaveštenja o privremenom prekidu rada i/ili radu od kuće obveznici mogu slati elektronskom poštom nadležnoj filijali Poreske uprave u kojoj je sedište poreskog obveznika (spisak adresa elektronske pošte dostupan je ovde).

g. Ograničenje izvoza robe

Izmenjene su i odluke koje se odnose na izvoz lekova, kao i određene robe, odnosno osnovnih proizvoda bitnih za stanovništvo.

Naime, propisana je dužnost domaćih proizvođača, uvoznika i izvoznika lekova da se izjavom odgovornog lica obavežu na kontinuirano i nesmetano snabdevanje tržišta Republike Srbije svim lekovima koje proizvode i uvoze, dok je doluka o zabrani izvoza određene robe menjana u pogledu robe za koju je zabrana uvedena, odnosno ukinuta.

h. Medicinska sredstva i lekovi

Uredbom Vlade REpublike Srbije određeno je da se za vreme trajanja vanrednog stanja, a radi efikasnog suzbijanja epidemije i lečenja obolelih od bolesti COVID-19, mogu nabavljati, stavljati u upotrebu i u lečenju primenjivati medicinska sredstva i lekovi koji nisu proizvedeni uz primenu propisanih standarda, pod određenim uslovima.

Dakle, reč je o medicinskim sredstvima i lekovima koji nisu registrovani kod Agencije za lekove i medicinska sredstva Srbije (“ALIMS”), a koji mogu biti predmet donacije ili nabavke u cilju suzbijanja epidemije izazvane koronavirusom.

Poslodavcima je, bez obzira na delatnost, dozvoljeno da uvoze maske i rukavice za potrebe svojih zaposlenih, po olakšanoj proceduri. Uprava carine je je saopštila da se takav uvoz može izvršiti na osnovu:

  • mišljenja ALIMS-a da se konkretne maske ili rukavice ne smatraju medicinskim sredstvom,
  • rešenja ili potvrde graničnog sanitarnog inspektora, bez obzira na to da li se maske /rukavice svrstavaju u tarifnu oznaku koja je u ISCS-u povezana sa šiframa U65/I65 ili ne i
  • izjave uvoznika da se maske/rukavice uvoze u cilju zaštite zaposlenih od bolesti COVID-19.

Kada je u pitanju pribavljanje mišljenja ALIMS-a, detaljnije uputstvo je objavljeno na njihovom sajtu.

i. Zabrana kretanja

Došlo je do korekcije perioda važenja opšte zabrane kretanja lica. Naime, kretanje lica na teritoriji Republike Srbije zabranjeno je radnim danima u periodu od 17h do 05h, dok subotom zabrana traje od 15h do 03h i nedeljom kada zabrana traje od 15h do 05h.

Takođe, licima kojima je bila određena mera samoizolacije u kućnim uslovima, a koja nije istekla do 28.03.2020. godine, produžena je za još 14 dana, računajući od dana isteka prethodno određene mere.

Pokrenuti su i prvi krivični postupci i donete presude protiv lica koja su prekršila mere samoizolacije, a koji se odvijaju putem video linka. Međutim, postavlja se pitanje postojanja zakonitog osnova za ovakvo postupanje, budući da se u konkretnom slučaju propis koji uređuje navedeno pitanje, odnosno kojim se uvodi ovakav način vođenja sudskog postupka, nije u skladu sa Zakonikom o krivičnom postupku, a u krajnjoj instanci ni Ustavom Republike Srbije. Tim povodom se Advokatska komora Srbije obratila Ministarstvu pravde, a Advokatska komora Beograda Visokom savetu sudstva.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.